سئو چیست؟/ چرا باید اصول سئو را رعایت کنیم؟
سئو چیست؟/ چرا باید اصول سئو را رعایت کنیم؟
روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام می‌شود ولی دلیل اهمیت سئو تنها تعداد بالای جستجوها نیست در گزارش زیر به مفهوم سئو و اهمیت آن در موتور جستجو می پردازیم.

به گزارش خبربین آنلاین؛ مهدی مصلحی؛ سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

موتورهای جستجو بخصوص گوگل، برای محبوب شدن و محبوب ماندن نزد کاربران، یک اصل مهم را در دستور کار خود قرار داده اند و آن اصل هم رضایت کاربر است، حال از خود بپرسید یک کاربر چه زمانی هنگام استفاده از یک موتور جستجو رضایت کامل را دارد؟ دقیقاً! پاسخ شما درست است، هنگامی که برای سؤال یا عبارت جستجو شده خود پاسخ و نتیجه ای مناسب و جامع را در نتایج ارائه شده توسط آن موتور جستجو بیابد.

به همین دلیل موتورهای جستجو در راستای بهبود و افزایش رضایت کاربران خود، الگوریتم هایی جهت نمره دادن و ممیزی وب سایت ها ایجاد کرده اند تا بهترین نتایج برای عبارت جستجو شده توسط کاربران را به آن ها ارائه دهند.

این الگوریتم ها معیارهای مختلفی را در سایت ها بررسی می کنند تا متوجه شوند کدام سایت نتیجه بهتری برای سؤالات کاربران است و سپس سایت هایی که امتیاز بیشتری را طبق آن معیارها گرفته باشند، در صفحه نتایج جستجو با جایگاه بالاتری نسبت به رقبا نمایش داده می شوند. حال به فرآیند و مجموعه فعالیت هایی که در یک وبسایت جهت مطابق شدن با معیارهای موتورهای جستجو و ارتقاء جایگاه سایت در نتایج سرچ انجام می شود، سئو گفته می شود.

مهمترین تکنیک های سئو:

سئو داخلی (ON-PAGE SEO)
وقتی از سئوی داخلی یا On page seo صحبت می کنیم. تفکر ما کار کردن بر روی تمام اصول ، ابزار ها و تکنیک ها در وب سایت خودمان می باشد. یعنی جاههایی که اختیار و کنترل کاملی رو آن ها داریم.
سئو خارجی (Off-PAGE SEO)
وقتی از سئو حارجی یا همان Off page seo صحبت می کنیم تفکر و هدف ما تلاش و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت ما از نظر دیگران می باشد. یعنی جاهایی که از اختیار و کنترل ما خارج است.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

بعد از اینکه سئوبرای بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی کار خود را شروع کرد، این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیاده‌سازی روش‌های خود شد. زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است.

بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سئو هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. اگر چه ممکن است نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت مزایای سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است. برای وب سایت‌ها خیلی مهم است که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتیجه طبیعی اول که ۵۸٫۴ درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار گیرند.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است

 

چرا  باید سئو را رعایت کنیم؟

 

  1. سئو سایت باعث میشود روزانه در مقابل بازدید ده ها و صدها مخاطب علاقه مند قرار بگیرید.
  2. موفقیت در سئو باعث میشود شما به شدت از رقبای خودتان فاصله بگیرید.
  3. هزینه ای که برای سئو کردن سایت پرداخت میکنید، اغلب در برابر هزینه تبلیغات محیطی و اینترنتی به صرفه تر است.
  4. با توجه به افزایش مخاطبان سایت، برند شما شناخته تر از قبل میشود.
  5. با توجه به اینکه مخاطبان ایرانی به رتبه الکسا به عنوان یک روش اعتمادسازی نگاه میکنند، سئو باعث کاهش رتبه الکسا و افزایش اعتماد مخاطبان شما میشود.
  6. سئو باعث افزایش طرفداران محصولات و خدمات شما میشود. منظور از طرفدار، مشتریانی هستند که دائما از سایت شما خرید میکنند.

 

مزایای سئو در چه مواردی است؟

در صورتی که روی سایت شما یک سئو قوی انجام شده باشد هر ماه سایت شما می تواند هزاران بازدید کننده بدست آورد و طبیعی است که می تواند بصورت مستقیم روی فروش و جذب مخاطب شما ارتباط مستقیم داشته باشد. با استفاده از سئو برند شما شناخته شده و می توانید جایگاه ویژه ای در کسب و کار خود بدست آورید.

معایب سئو چیست؟

۱- رسیدن به نتیجه در سئو زمانبر است

کسب رتبه بالا در گوگل یک شبه اتفاق نمی‌افتد. ایندکس کردن صفحات توسط گوگل زمانبر است و رسیدن به رتبه بالا ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. اگرچه سرمایه‌گذاری در سئو ارزشش را دارد اما اگر نیاز به افزایش سریع میزان بازدید سایت و مشتریانتان را دارید شاید بهتر است از سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال نظیر گوگل ادز استفاده کنید.

۲- تغییرات الگوریتم‌های گوگل

گوگل به منظور نمایش بهتر نتایج به کاربران دائما در حال تغییر روش رتبه بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو است. مطالعه دائم درباره آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل و بروز بودن دانش سئو امری ضروری در حفظ رتبه‌های برتر برای سایت‌هاست. مطالعه مستمر درباره سئو و آپدیت‌های الگوریتم‌ گوگل ممکن است برای بسیاری از صاحبان کسب و کار میسر نباشد.

۳- سئو تضمینی برای رسیدن به رتبه‌های برتر وجود ندارد

گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی سایت‌ها استفاده می‌کند و الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر هستند. از طرفی خود گوگل در مورد شرکت‌هایی که خدمات سئو تضمینی ارائه می‌دهند هشدار می‌دهد. شرکت‌هایی هستند که ادعا می‌کنند خدمات سئوی تضمینی ارائه می‌کنند. به عبارت دیگر به شما تضمین می‌دهند که در تعدادی از کلمات کلیدی به صفحه اول گوگل یا حتی رتبه اول گوگل خواهید رسید و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، هزینه دریافتی را پس خواهند داد.