• درباره ما
  • تماس با ما

شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴

  • telegram
  • eata
  • eata
  • bale
  • watsapp
  • instagram
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بانک، بیمه و بورس
    • راه و مسکن
    • صنعت، معدن، تجارت
  • سیاست
    • بین الملل
    • سیاست داخلی
    • مجلس
  • جامعه
  • فرهنگ و هنر
  • ورزش
  • استانها
  • بازار
  • بازرگانی
  • عکس
  • فیلم
Twitter Facebook Telegram Whatsapp

دعوا بر سر نظرسنجی تلویزیون؛ مشکل از کجاست؟

  • شناسه خبر: 12415
  • تاریخ و زمان ارسال: 3 اسفند 1402 - 12:00

این روزها همه درباره نظرسنجی‌ صحبت می‌کنند که به انحاء مختلف از بینندگان تلویزیون حکایت دارد. عدد و ارقامی که ناامیدکننده‌اند و به نظر می‌رسد مدیران صداوسیما باید برای ارتقاء مخاطبان جعبه جادو تمهیدی برای ساخت آثار ماندگار و مخاطب‌پسند بروند.

به گزارش خبربین آنلاین: این روزها درباره نظرسنجی برنامه‌های تلویزیون و کاهشِ مخاطب صداوسیما حرف و حدیث بسیار است؛ روزی پربیننده‌ترین سریال تلویزیون به زیر ۵۰ درصد می‌رسد و این روزها اقبال مخاطب در برخی برنامه‌ها به زیر ۲۰ درصد و حتی زیر ۱۰ درصد هم رسیده است.

این درصدها حتماً ناامیدکننده‌اند؛ با وجود آنکه مدیران تلویزیون این اعتقاد را دارند که بعضاً این شاخص‌ها تعیین‌‌کننده است. یا به تعبیر رئیس صداوسیما «اتکای صرف به نتایج نظرسنجی‌ها در هیچ‌جای دنیا کار علمی نیست. باید به مجموعه شاخص‌ها، زمینه‌ها و عوامل تأثیرگذار توجه کرد. آمار خامی که وجود دارد باید فراوری و با شاخص‌های مختلف سنجیده شود.»

یا در برخی اوقات گفته‌ می‌شود این کاهش مخاطبان به کاهش مخاطب برودکست‌ها در دنیا برمی‌گردد. چرا که بعضاً کارشناسان معتقدند تمام تلویزیون‌های دنیا دچار کاهش مخاطب شده‌اند و مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است. یعنی در واقع با کاهش مخاطبان برودکست‌ها، مخاطبان برودبند‌ها BroadBands افزایش می‌یابند.

اما آیا تمامِ این کاهش مخاطب را می‌توان در این گزاره خلاصه کرد یا می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. مخاطبی که پیش از این پروپاقرص پای تماشای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌نشست به سریال‌های خارجی و ماهواره‌ای دسترسی نداشت؟ یا برنامه‌ها و سریال‌های برای او جذاب‌تر بودند؟

به نظر می‌رسد باید به ماجرای ریزش مخاطب و نظرسنجی‌ها از دریچه دیگری هم نگاه کرد؛ وقتی برنامه‌ای درصدِ پایینی از مخاطب را به خود اختصاص می‌دهد فقط نمی‌توان گفت به دلیل کاهش مخاطب برودکست‌ها در دنیاست؛ این آمار و ارقام آن‌قدر نگران‌کننده‌اند که تکلیفِ تلویزیونی‌ها را روشن می‌کند؛ کار جدید، سوژه خارق‌العاده و طرحِ نویی درنیندازند نمی‌توانند مخاطب را به تلویزیون برگردانند.

اگرچه تلاش‌هایی شده برخی از چهره‌ها به تلویزیون برگردند، برخی از برنامه‌ها، جُنگ‌ها و ۹۰ شبی‌های طنز در تلویزیون شروع شده‌اند اما هنوز آن خبری از آن دهه طلایی سریال‌سازی و برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون نیست. دهه‌ای که مخاطبان سر از پا نمی‌شناختند که فلان سریال و برنامه را ببینند اما آیا امروز مخاطبان منتظر قسمت‌های جدید یک سریال و اتفاقات یک برنامه می‌مانند؟

شاید «سرزمین مادری» در میان سریال‌های امروز که البته ۱۰ سال در صفِ انتظار برای پخش مانده بود و در میان برنامه‌ها شاید «معرکه» جواد رضویان، «شب خوش» تازه وارد غفوریان و «پانتولیگ» محمدرضا گلزار توفیقاتی داشته باشند. یا بعضاً «حسینیه معلی» بتواند مخاطبان را لحظاتی پای تلویزیون بنشاند اما یک اتفاق موقت است و خیلی مخاطب نمی‌تواند مثلِ گذشته رویِ برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون به صورت مستمر حساب باز کند.

زمانی که تلویزیون برای هر فصل و هر مناسبتی برنامه‌ریزی داشت و شگفتانه‌هایی را مخاطب روی آنتن می‌دید و الان خیلی به ندرت این اتفاق می‌افتد. اگرچه با بازگشت به سریال‌های پرطرفدار و ساخت سری‌های جدید آنها از جمله «نون‌خ» و «زیرخاکی» و از طرفی «محفل» پرطرفدار و چند برنامه دیگر می‌توان کنداکتور نوروز و رمضان خوبی را از همین حالا پیش‌بینی کرد اما برگرداندن مخاطب و جلوگیری از این شیب تند ریزش مخاطب، نیازمند یک برنامه‌ریزی درست و اصولی است.

شاید این نکته مورد سؤال قرار بگیرد؛ چه شد که به این درصد مخاطب رسیدیم و بعضاً سریال‌ها ماندگار نمی‌شوند؛ یا برنامه‌ها آن اقبالِ گذشته را ندارند؟! این نکته‌ای است که نیاز به پژوهش‌های میدانی دارد. اما حتماً رمز موفقیت سریال‌های تلویزیون که ماندگار شدند، مردم‌محوری، محتوامحوری و توجه به ساختارهای هنری مطلوب است. سریال‌هایی که حتی بارها و بارها تکرار می‌شوند از سریال‌های امروز تلویزیون هم پرطرفدارترند.

مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی که در میانِ سریال‌های جدید دیده نمی‌شود؛ محتوا که مردمی نیست و ساختار هنری‌ سریال‌ها هم ضعیف است. یا نکته مهم «ذائقه مخاطب» مغفول می‌ماند.

پایگاه خبری خبربین آنلاین تلویزیون صداوسیما نظرسنجی‌

مطالب مرتبط

16 اردیبهشت 1402

قیمت سکه و طلا امروز ۱۶ اردیبهشت + جدول

5 مهر 1403

بیانیه فیفا درباره تعلیق رژیم صهیونیستی

18 خرداد 1404

تشکیل سازمان ملی مهاجرت در دستورکار مجلس

3 اسفند 1402

پردیس افکاری درگذشت

3 خرداد 1402

قیمت خودرو امروز ۳ خرداد ۱۴۰۲

9 آبان 1403

اسرائیل از کانالی که آمریکا در عراق ایجاد کرده بود حمله کرد

16 اسفند 1403

نظرات و ملاحظات ایران در مورد گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

22 اسفند 1401

احکام قطعی رتبه بندی معلمان صادر شد

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

لغو پاسخ

آخرین اخبار

  • حوادث 21 تیر 1404

    مدیریت هوشمندانه کالاهای اساسی در جنگ ۱۲ روزه

  • پربازدید 21 تیر 1404

    برق تجدیدپذیرها تا پایان تابستان به ۴هزار مگاوات می‌رسد

  • پربازدید 21 تیر 1404

    گزارش بازار سرمایه / ۲۱ تیر ۱۴۰۴

  • پربازدید 21 تیر 1404

    قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴/ طلا کاهشی شد

  • پربازدید 21 تیر 1404

    در ۳ روز معاملاتی هفته گذشته ۴۳۶ میلیون دلار ارز معامله شد

  • پربازدید 21 تیر 1404

    قیمت دام‌ زنده امروز ۲۱ تیر ۱۴۰۴

  • جامعه 21 تیر 1404

    اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به عدم پرداخت مابه‌التفاوت فروردین

  • پربازدید 21 تیر 1404

    عرضه ارز اربعین از ۴ تا ۲۲ مردادماه آغاز می‌شود

  • جامعه 21 تیر 1404

    قیمت جدید نان‌های سنتی این هفته ابلاغ می‌شود

اوقات شرعی

پایگاه خبری خبربین آنلاین به شماره ثبت ۸۹۱۵۵ از سوی وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب اهداف مقدس انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران به امر اطلاع رسانی به منظور ارتقای سطح بینش و آگاهی عمومی می پردازد. پایگاه خبری خبربین آنلاین یک رسانه مستقل بوده و خود را مقید به قانون اساسی و قوانین نظام جمهوری اسلامی، اصول و ارزش های دین اسلام و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب میداند. این پایگاه اطلاع رسانی سعی دارد  تا با انتشار اخبار، تحلیل ها و مقالات صاحب نظران و فرهیختگان کشوری، زمینه ای مناسب برای تجمیع افکار و اندیشه ها و ارائه آن به عموم مردم را فراهم سازد. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: صفورا طالب زاده

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • استخدام
  • اعلام مشکل سایت
  • تبلیغات در سایت
  • دیگر رسانه ها
  • پخش زنده
مجوزها
;
شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید ...

  • telegram
  • eata
  • eata
  • bale
  • watsapp
  • instagram
کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی خبربین آنلاین محفوظ است. طراحی ،اجراء و پشتیبانی : سایت فـــــــــا