کدام کشورها عزای عمومی اعلام کردند؟/ ۵ روز عزای عمومی در کشور
کدام کشورها عزای عمومی اعلام کردند؟/ ۵ روز عزای عمومی در کشور
در پی سانحه سقوط بالگرد، رئیس جمهور کشورمان به همراه هیات همراهشان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

به گزارش خبربین آنلاین؛ مهدی مصلحی| سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

چند روز تعطیلی رسمی اعلام می‌شود؟

جلسه فوق العاده هیات دولت در پی شهادت رییس جمهور درحال برگزاری است.

رهبرانقلاب نیز در پی شهادت رییس جمهور کشورمان و هیات همراه، ۵ روز عزای عمومی اعلام کردند.

رهبر انقلاب در پیامی شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران و همراهان گرامی ایشان را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.

این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.

رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.

در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجهالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.

اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.

گفتنی است سال ۱۳۹۵ در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران، ۳ روز عزای عمومی اعلام شد و روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ را تعطیل عمومی اعلام شد.

در پی این حادثه بسیاری از کشورها ابراز همدردی و تاسف کرده و برخی از کشورها عزای عمومی اعلام کردند؛

کدام کشورها عزای عمومی اعلام کردند؟

لبنان

《نجیب میقاتی》 نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.

پاکستان

پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود  شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

سوریه

دولت سوریه در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیئت همراهش به مدت سه روز عزای عمومی رسمی اعلام کرد.

همچنین  پرچم‌ها در سراسر این کشور و تمامی سفارت‌خانه‌ها و نهاد‌های دیپلماتیک در خارج از سوریه برای همبستگی با ایران به حالت نیمه افراشته در می‌آیند.

عراق

در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان آن‌ها دولت عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش به دلیل درگذشت رئیس‌جمهوری ایران یک روز عزای عمومی اعلام می‌کند.

وی که در یک نطق تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: در جلسه کابینه‌ تصمیم گرفتیم برای شریک شدن در درد عمیق مردم ایران یک روز عزای عمومی اعلام کنیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: ما یک بار دیگر تسلیت خود را به برادران ایرانی‌مان ابراز می‌کنیم.

کوبا

دولت کوبا با ابراز «تاسف عمیق» خود از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، امروز سه‌شنبه را در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

تاجیکستان

تاجیکستان به منظور ادای احترام به شهادت رئیس جمهور و وزیر امورخارجه ایران ۲ روز عزای عمومی اعلام کرد.

هند

وزارت خارجه هند با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تسلیت شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و هیات همراه اعلام کرد که دولت هند به احترام درگذشت رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه، سه‌شنبه را عزاداری عمومی و سراسری اعلام می‌کند.