آشنایی با ارز دیجیتال و انواع رمز ارز دنیا
آشنایی با ارز دیجیتال و انواع رمز ارز دنیا
ارز دیجیتال نوعی دارایی مجازی است که به‌صورت شبکه‌ای و در تعداد زیادی رایانه توزیع می‌شود و طی سال های اخیر طرفداران زیادی بدست آورده است.

به گزارش خبربین آنلاین؛ مهدی مصلحی؛ ارز دیجیتال یا رمزارز، پولی است که با کمک الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده بین کاربران مبادله می‌شود. رمزنگاری شدن این پولِ دیجیتال، باعث متمایز شدن آن با پول فیات (اسکناس‌های فعلی مثل دلار) و جلوگیری از جعل پول می‌شود. بسیاری از ارزهای دیجیتال بر پایه شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند؛ دفتر توزیع‌شده‌ای که توسط یک شبکه مجازی مدیریت می‌شود. برخلاف ارزهای فیات که توسط دولت چاپ می‌شوند، ارزهای دیجیتال مالک خاصی ندارند. این ویژگی باعث می‌شود تا از دست‌کاری و مداخلات دولت‌ها مصون بماند.

اولین رمزارز مبتنی بر فناوری بلاک چین، ارز دیجیتال بیت‌کوین بود که هنوز هم یکی از محبوب‌ترین و باارزش‌ترین رمزارزهاست. امروزه هزاران رمزارز با ویژگی و کاربردهای مختلف وجود دارند. برخی از این ارزهای دیجیتال، کلون (Clone) یا فورک (Fork) از بیت‌کوین هستند، درحالی‌که بسیاری دیگر از آن‌ها از پایه طراحی و خلق شده‌اند که به آن‌ها کوین می‌گویند.

مفاهیم موجود در ارزهای دیجیتال

به طور خلاصه، می‌توان ارز دیجیتال را در مفاهیم زیر خلاصه کرد:

-ارز دیجیتال نوعی دارایی مجازی است که به‌صورت شبکه‌ای و در تعداد زیادی رایانه توزیع می‌شود. این ساختار غیرمتمرکز به آن‌ها این امکان را می‌دهد که خارج از کنترل دولت‌ها و مقامات مرکزی وجود داشته باشند.

-کلمه «ارز دیجیتال» از تکنیک‌های رمزگذاری گرفته‌شده است که برای امنیت شبکه استفاده می‌شود.

-بلاک‌ چین روشی سازمانی برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های معاملاتی و جزو اجزای اساسی بسیاری از رمزارزهاست.

-بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلاک‌چین و فناوری‌های مشابه باعث اختلال در بسیاری از خدمات از جمله امور مالی و حقوقی خواهد شد.

-ارزهای دیجیتال به دلایلی از جمله استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های غیرقانونی و آسیب‌پذیری زیرساخت‌های زیربنایی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. با این‌حال، رمزارزها به دلیل انتقال آسان، مقاومت در برابر تورم و شفافیت، بسیار مورد ستایش کارشناسان قرارگرفته‌اند.

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال در گروه ها و دسته بندی های مختلفی قرار می گیرن در ادامه این دسته بندی ها را بررسی می کنیم.

ارز دیجیتال بیت کوین

می شه گفت احتمال اینکه کسی نام بیت کوین رو به عنوان بهترین ارز دیجیتال نشنیده باشه خیلی کمه. بیت کوین با علامت اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و یکی از انواع ارز دیجیتاله که در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی اولین بار در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد.

آلت کوین ها

آلت کوین ها ارزهای دیجیتالی هستن که از فناوری بلاک چین برای فعال کردن تراکنش های همتا به همتا استفاده می کنن. آلت کوین ها با پشتوانه موفقیت بیت کوین ایجاد شدن و سعی دارن که در قوانین بیت کوین تغییرات ایجاد کنن واون رو بهبود بدنتا توجه کاربران را به خودشون جلب کنن.

استیبل کوین

استیبل کوین ها ارز های دیجیتال باثبات هستن و یکی از انواع ارزهای دیجیتاله که در قیمتش میشه گفت تقریبا نوسانی  نداره این نوع ارز دیجیتال راهی آسان و مطمئن برای انجام تراکنش های مالی هست. ارزش یک استیبل کوین به یک دارایی یا کالای پایدار بستگی داره و ارزش اون ارز دیجیتال همیشه به حمایت پشتوانه ش وابسته هست.

میم کوین

میم کوین همانطور که از اسمش هم معلومه نوعی ارز دیجیتال هست که از یک میم یا جوک اینترنتی نشات گرفته و دارای ویژگی های طنزه. اغلب اونها از جوک های اینترنتی و رویدادهای مهم الهام می گیرن. ماهیت این نوع ارز دیجیتال باعث می شه که تاثیر اینفلوئنسرها در ایجاد و افزایش یا کاهش ارزش اونا بسیار قوی تر از سایر ارزهای دیجیتال باشه.

شت کوین

این اصطلاح عموماً برای کوین هایی استفاده می شه که ارزش بازاری زیادی ندارن. اعتبار این کوین ها عموما مشخص نیست و خرید و فروش اونا صرفا بر اساس احساسات بازار انجام می شه. شت کوینها روند توسعه مشخصی ندارن و در برخی موارد حتی بنیانگذاران اونا مشخص نیستن.

ارز دیجیتال ایرانی

ایران هم مثل خیلی از کشورهای پیشرو در حوزه ارزهای دیجیتال به دنبال تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی هست. پروژه ارز دیجیتال ریال مهمترین و اولین ارز دیجیتال ایرانی هست که به زودی وارد بازار خواهد شد و روسیه هم نسبت به عرضه این ارز دیجیتال ابراز خوش بینی و اعلام حمایت کرده.

ارز دیجیتال مالی

بیشترحجم دنیای ارزهای دیجیتال،ارز دیجیتال مالی هست. یکی ازبزرگترین مشکلات خرید و فروش سهام در بازارهای مالی، وجود واسطه ها و دشواری خرید و فروش ها بود. ارزهای دیجیتال مالی یکی دیگه  از انواع ارزهای دیجیتال هستن که هدفشون حذف واسطه ها در معاملات هست و در پی رسیدن به این هدف روی کار اومدن. ارزهای دیجیتال مالی با حل این مشکل و تسهیل خرید و فروش درست مثل یک استیبل کوین، شرایط بهتری رو برای سرمایه گذاران بوجود آوردن.

ارز دیجیتال پرداختی

پرداخت با ارز دیجیتال به این صورته که در واقع پلتفرم های پرداخت از طریق ارز دیجیتال هست. سازوکار این پلتفرم ها به این صورته که کاربران از طریق کیف پول های ادغام شده در پلتفرم، ارز دیجیتال خودشون رو خرید و فروش  می کنن یا انتقال می دن. در این پلتفرم ها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به راحتی با حذف واسطه ها انجام می شه.

ارز دیجیتال وام و وامدهی

سیستم وام دهی ارز دیجیتال یکی از خدمات مالی غیرمتمرکز و گزینه های محبوب صرافی هاست. در کنار این فعالیت ها، ارز دیجیتال وام دهی در بستر متاورس هم فعالیت می کنه.

ارز دیجیتال سرمایه گذاری

تجارت اصلی ارز دیجیتال سرمایه گذاری در پلتفرم بلاک چین هست و هدف اصلی اون آسان سازی فرآیند تراکنش های غیرمتمرکزه. بیشتر این رمزارزها در جهت افزایش ضریب امنیتی بلاک چین و افزایش حریم خصوصی در بلاک چین فعالیت می کنن.

ارز دیجیتال صرافی ها

صرافی های بزرگ علاوه بر ارائه خدمات برای خرید، فروش و انتقال ارزهای دیجیتال، دربرخی موارد شبکه های خودشون رو تشکیل می دن و به توسعه ارزهای دیجیتال کمک می کنن.

مزایا ارزهای دیجیتال چیست؟

یکی از مهمترین دلایلی که ارزهای دیجیتال تو مدت زمان کوتاهی تا این حد محبوب شدن، مزیت های بیشمار این دارایی ها در برابر پول های فیات و دارایی های سنتی است. تعدادی از مهمترین مزیت های ارز دیجیتال موارد زیر هستن که تو همه ی اون ها به شکل مشترک وجود دارن:

  • با توجه به الگوریتم های رمزنگاری پیچیده ای که برای ساخت اون ها بکار رفته، امنیت بسیار بالایی رو دارن. به همین دلیل احتمال تقلب و دستکاری تو اون ها بسیار پایینه.
  • با توجه به اینکه محدودیت های پول های فیات رو در انتقال و انجام معاملات ندارن، ابزاری مناسب برای معامله با مبالغ بالا هستن.
  • هویت افراد کاملا ناشناس است. به عبارت دیگه تو معاملاتی که با این نوع از دارایی ها انجام میشن، اطلاعاتی در مورد خریدار و فروشنده منتشر نمیشه. به لطف این مزیت، تراکنش هایی که با ارز دیجیتال انجام میشن، قابل ردیابی نیستن.
  • به دلیل سیستم غیر متمرکزی که دارن، نیازی به هیچ سازمان واسطه ای برای تراکنش هاشون ندارن. در نتیجه انجام معاملات سریعتر و راحت تر انجام میشه.

معایب ارزهای دیجیتال چیست؟

درسته که رمز ارزها مزیت های زیادی رو در مقایسه با ارزهای فیات و پول های سنتی دارن؛ اما به این نوع از دارایی ها، ایراداتی هم وارد شده که مهمترین اون ها موارد زیر هستن:

  • به جز استیبل کوین ها، در بقیه ی موارد نوسانات زیادی رو دارن. به هیمن خاطر برای ورود به این حوزه حتما باید با پیچیدگی های اون آشنا باشین.
  • با وجود اینکه در حال حاضر طرفدار های زیادی رو دارن، اما بیشتر کشور ها و دولت ها مخالف این نوع از دارایی ها هستن.
  • در صورتی که موارد امنیتی رو به درستی وارد نکنین و یا اینکه آدرس کیف پول مقصد رو اشتباه وارد کنین، تراکنش ها به هیچ عنوان قابل برگشت نیستن.
  • با توجه به اینکه هویت معامله گر ها مشخص نیست، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای پولشویی و فعالیت های مجرمانه وجود داره.

ارز دیجیتال در ایران

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال هم در کوتاه‌مدت و هم خصوصا در بلندمدت بازده بالایی دارد و بسیاری به دنبال آن هستند تا علاوه بر کسب سود، از ارزش پول خود را در مقابل تورم محافظت کنند، طرفدارن ارزهای دیجیتال در ایران روزبه‌روز در حال افزایش است. از طرفی دیگر بی اعتمادی مردم به برخی نهادها و عملکردهای نامطلوب، مردم را بیشتر به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال ترغیب کرده است.