بهترین دمنوش برای زخم معده
بهترین دمنوش برای زخم معده
زخم معده (Stomach ulcers) معمولا در اثر آسیب به لایه ضخیم مخاطی که از فضای داخلی معده شما محافظت می‌کند، بروز می کند. در این شرایط تماس اسید معده شدت آسیب را تشدید کرده و باعث ایجاد زخم می‌شود. معده یک اسید قوی برای کمک به هضم غذا و محافظت در برابر میکروب‌ها تولید می‌کند.

به گزارش خبربین آنلاین؛ شیرین بیان در اصل ادویه بومی آسیا و منطقه مدیترانه است. امروزه این داروی گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی مطالعات گزارش می‌دهند که ریشه شیرین بیان ممکن است دارای خواص پیشگیری و مبارزه با زخم معده باشد.

این داروی گیاهی برای زخم مری و معده، می‌تواند با تحریک تولید مخاط بیشتر به محافظت از پوشش معده کمک کند. محققان گزارش کرده‌اند، ترکیبات خاصی در شیرین بیان یافت می‌شود که ممکن است از رشد هلیکوباکتر جلوگیری کند.

از آنجایی‌که ممکن است مصرف شیرین بیان با داروهای خاصی تداخل داشته باشد و عوارض جانبی مانند درد عضلانی یا بی‌حسی در اندا‌م‌ها ایجاد کند. قبل از افزایش میزان مصرف آن در رژیم غذایی خود، با دکتر زخم معده مشورت کنید.

سیر و درمان خانگی زخم معده

سیر با خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی خود، یکی دیگر از مواد غذایی موثر برای درمان هلیکوباکتر پیلوری با طب سنتی است. مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که عصاره سیر ممکن است بهبود زخم‌های معده و اثنی عشر را تسریع کرده و حتی احتمال ایجاد آنها را در وهله اول کاهش دهد.

در یک مطالعه اخیر، خوردن دو حبه سیر خام در روز به مدت سه روز به طور قابل توجهی به کاهش فعالیت باکتریایی در پوشش معده بیماران مبتلا به عفونت هلیکوباکتر کمک کرد. اگر بو و طعم سیر را دوست ندارید، می‌توانید عصاره سیر را به صورت مکمل مصرف کنید.

سیر به عنوان یک رقیق‌کننده خون عمل می‌کند. بنابراین قبل از مصرف آن، از پزشک خود در مورد تداخل احتمالی با وارفارین (کومادین)، سایر داروهای رقیق‌کننده خون یا آسپرین سوال کنید.

زردچوبه و درمان طبیعی زخم معده

زردچوبه یک ادویه آسیای جنوبی است که در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می‌شود. پزشکان خواص دارویی آن مانند بهبود عملکرد عروق خونی تا کاهش التهاب و خطر بروز بیماری‌های قلبی را به وجود کورکومین (ماده فعال زردچوبه) نسبت می‌دهند.

اخیراً خواص ضد زخم معده کورکومین نیز در حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد پتانسیل درمانی فوق العاده‌ای دارد، به ویژه در جلوگیری از آسیب ناشی از عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری! همچنین ممکن است به افزایش ترشح مخاط کمک کند و به طور موثری از دیواره معده در برابر عوامل محرک محافظت کند.

تا به امروز مطالعات محدودی روی انسان انجام شده است. در یک مطالعه به ۲۵ شرکت‌کننده ۶۰۰ میلی‌گرم زردچوبه پنج بار در روز داده شد. چهار هفته بعد، زخم در ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان بهبود یافته بود. پس از دوازده هفته، ۷۶٪ از شرکت‌کنندگان بدون مشکل زخم معده بودند.

کُندر و درمان خانگی زخم معده

کُندر از دیرباز در طب قدیم برای درمان اختلالات مختلف روده، از جمله زخم معده و بیماری کرون استفاده می‌شده است. اخیراً مطالعات روی حیوانات گزارش داده‌اند که ممکن است به عنوان یک داروی قوی ضد زخم عمل کند.

علاوه بر این، تحقیقات روی ۳۸ شرکت‌کننده که از زخم معده رنج می‌بردند گزارش می‌دهد که مصرف روزانه ۱ گرم کُندر منجر به کاهش ۳۰ درصدی علائم مرتبط با زخم گوارشی نسبت به دارونما می‌شود. بنظر می‌رسد که کُندر در برابر هلیکوباکتر پیلوری نیز فعالیت ضد باکتریایی دارد.

زنجبیل و درمان گیاهی زخم معده

برای درمان زخم معده با داروهای گیاهی، بهتر است حساب جداگانه‌ای روی خواص زنجبیل باز کنید. امروزه بسیاری از افراد از آن برای درمان معده و بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، نفخ و ورم معده استفاده می‌کنند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که عصاره زنجبیل می‌تواند به درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر کمک زیادی کند. خوردن زنجبیل همچنین ممکن است از بروز زخم‌های گوارشی ناشی از NSAID‌ها جلوگیری کند.

بابونه بهترین دمنوش برای زخم معده

برخی از افراد از گل بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب جزئی، اسپاسم روده و التهاب استفاده می‌کنند. یک مطالعه مروری منتشر شده در سال ۲۰۱۲ گزارش می‌دهد که عصاره بابونه ممکن است دارای خواص ضد زخم نیز باشد. برخی از محققان تصور می‌کنند که می‌تواند زخم معده را مهار کرده و زمان بهبود آن را کاهش دهد.

با این حال، بیشتر این تحقیقات از مطالعات حیوانی نشأت می‌گیرند. محققان هنوز نمی‌دانند که آیا بابونه اثرات مشابهی روی انسان خواهد داشت یا خیر.

درمان زخم معده با طب سنتی

متخصصان طب سنتی علاوه بر راهکارهای ذکر شده در بالا معتقد به طب سوزنی نیز هستند. زیرا این روش می‌تواند باعث اصلاح طبع بدن و کاهش اسید معده شود. اصولا کسانی‌که طبع گرم و خشکی دارند، غلظت اسید معده در آن‌ها بیشتر است.

مصرف روغن‌های اساسی مانند روغن زیتون و روغن بادام شیرین بعد از غذا می‌تواند کمک زیادی به کنترل ترشح اسید معده کند.