تالاب ارواح نوشهر کجاست؟
تالاب ارواح نوشهر کجاست؟
تالاب‌گردی در شمال ایران جالب توجه است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تالاب ارواح نوشهر کجاست.

به گزارش خبربین آنلاین؛ دریاچه ارواح نوشهر یکی از شگفتی‌های طبیعی و از مناطق بکر شمال کشورمان است.

وجود دریاچه‌ای لابه‌لای درختان و تنه درختان قطور و خشک شده در این دریاچه منظره‌ای زیبا، جالب و ترسناک را ایجاد کرده است. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی و سفرهای ماجراجویانه هستید حتما در یک روز مه آلود به این تالاب سر بزنید.

این دریاچه در میان مردم محلی با نام دریاچه ممرز شناخته می‌شود. جنگل‌های اطراف این دریاچه از بکرترین و زیباترین نقاط جنگلی در شمال ایران است که هر ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کنند؛ اما به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات جنگلی و دور از دسترس به نسبت سایر دیدنی‌های این منطقه، هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است. اگر به آشنایی با این دریاچه منحصربه‌فرد و مسیر دسترسی به آن علاقه دارید، در ادامه با ما همراه شوید.

تالاب ارواح نوشهر

درختان کمر شکسته، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، فضایی وهم‌آلود در این منطقه ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل این جاذبه طبیعی را با نام یکی از اسرارآمیزترین نقاط دیدنی در شمال ایران می‌شناسند. طول این دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰۰ متر است.

درختان ممرز این منطقه به‌دلیل قرار داشتن در جوار آب در طول سالیان متوالی پوسیده‌اند و دلیل شکستگی درختان از تنه نیز همین است. در ساحل دریاچه ارواح نیز درختان شکسته با ریشه‌های بیرون زده از خاک دیده می‌شوند.

در گذشته این منطقه دشتی وسیع و پوشیده از درختان ممرز و توسکا بوده است که به مرور زمان و با جاری شدن آب در این دشت به تالابی با درختان بیرون زده از آب تبدیل شده است.

دریاچه ارواح و مناطق جنگلی اطراف آن در فهرست مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران قرار دارند. این مناطق از بکرترین و دست‌نخورده‌ترین بخش‌های استان مازندران هستند که توجه گردشگران را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده‌اند.

دریاچه ارواح و مناطق اطراف آن گزینه‌هایی مناسب و امن برای رشد و حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری به شمار می‌روند.

گرچه از دریاچه ارواح یا ممرز با لقب‌هایی مانند ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز یاد می‌شود، این دریاچه از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی در استان مازندران است.

در زمان‌هایی که مه به بالاترین سطح خود می‌رسد، تصاویری خارق العاده در این دریاچه خلق می‌شوند. نام دریاچه ارواح نوشهر در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد.

دریاچه ممرز یا ارواح به‌دلیل ساختار جنگلی و بکری که دارد پناهگاه بسیاری از موجودات وحشی است. این دریاچه که توانسته است اکوسیستم طبیعی خود را حفظ کند، محل زندگی آبزیانی مانند انواع ماهی‌ها و جانوران دوزیستی مانند وزغ‌ها و مارها است. در فصل‌های سرد سال نیز جانوران وحشی به حوالی دریاچه ارواح پناه می‌آورند.

اگر در اطراف دریاچه ممرز قدم بزنید احتمال رویارویی شما با حیواناتی مانند سگ‌های وحشی، روباه و گراز وجود دارد، پس بهتر است به‌صورت تکی در این منطقه پیاده روی نکنید یا برای قدم زدن به فواصل دورتر نروید.

آدرس تالاب ارواح نوشهر

تالاب ارواح که به آن دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز هم می‌گویند در ۱۲ کیلومتری شهر نوشهر (یکی از شهرهای استان مازندران)، نزدیک به روستای صلاح الدینکا و ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر واقع شده است.

این دریاچه در ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. تالاب ارواح نوشهر طولی حدود ۳۰۰ متر و عرض ۷۰۰ متر دارد و اطراف آن با انبوهی از درختان توسکا و ممرز پوشیده شده است.

تالاب ارواح نوشهر کجاست؟

طبیعیت بکر و دست نخورده، فضایی به منظور کمپ زدن برای چند ساعت و عکاسی از این مناظر را به وجود آورده است.

طبیعت اطراف دریاچه ممرز به قدری زیباست که علاوه بر دوستداران طبیعت هر انسان دیگری هم محو این طبیعت کم‌نظیر می‌شود. زمین شناسان معتقدند که این تالاب مربوط به دوره “کرتاسه میانی” تا “کواترنری” است.

وجود درختان پوسیده و خشک شده در این دریاچه، صدای حیوانات وحشی، سایه‌ درختانی که بر سطح آب می‌لغزند و گاه وجود مه روی این دریاچه دلیل نامگذاری این تالاب به نام تالاب ارواح است. علاوه‌بر آن به دلیل وجود نوعی درخت بومی به نام ممرز در دل این دریاچه به آن دریاچه ممرز هم می‌گویند.

در مسیر جاده ونوش که از روستاهای صلاح الدین کلا و ونوش می‌گذرد، به نگهبانی ورودی منطقه حفاظت‌شده اطراف دریاچه می‌رسید.

برای عبور از نگهبانی نیاز به مجوز عبور دارید؛ البته اجازه ورود به عموم گردشگران داده می‌شود؛ به‌جز مواقع خاص که شرایط آب‌وهوایی مناسب نباشد. پس از پیمودن مسافت ۱۵ کیلومتری در جاده خاکی، به تابلوی راهنمای دریاچه ارواح خواهید رسید. ادامه مسیر را می‌توانید پیاده یا با ماشین‌های آفرود در کنید.

پیاده روی در این مسیر در حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول خواهد کشید. مسیر خاکی دریاچه ارواح از میان جنگل‌های مرتفع می‌گذرد و شما را به دریاچه ممرز می‌رساند. اگر دروازه ورودی نگهبانی بسته بود، می‌توانید نگهبان‌ها را صدا کنید و از آن‌ها بخواهید تا دروازه را باز کنند.

برای ورود به این منطقه، ورودیه‌های دلخواهی از ماشین‌ها دریافت می‌کنند که نظارتی بر آن وجود ندارد. برای تردد با ماشین آفرود در این منطقه نیز نیاز به دریافت مجوز از محیط بانی دارید.

آدرس دریاچه ارواح: استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه ممرز یا ارواح

تالاب ارواح نوشهر کجاست؟