• درباره ما
  • تماس با ما

شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۴

  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • whatsapp
  • eitaa
  • bale
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بانک، بیمه و بورس
    • راه و مسکن
    • صنعت، معدن، تجارت
  • سیاست
    • بین الملل
    • سیاست داخلی
    • مجلس
  • جامعه
  • فرهنگ و هنر
  • ورزش
  • استانها
  • بازار
  • بازرگانی
  • عکس
  • فیلم
Twitter Facebook Telegram Whatsapp

تعارض»، سفری روانکاوانه در گذرگاه‌های تاریک ذهن

  • شناسه خبر: 34751
  • تاریخ و زمان ارسال: 7 شهریور 1404 || 11:38

مهدی صالحی منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «تعارض» ساخته محمدرضا لطفی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری خبربین آنلاین، در ژانر معمایی و جنایی در سبک نئو نوآر، به کارگردانی محمدرضا لطفی اثری است که بی‌پروا به ژرفای تاریک‌ترین گذرگاه‌های ذهن انسان می‌رود و بیننده را با پرسش‌های بنیادین درباره هویت، واقعیت و معنای وجود روبرو می‌کند. این فیلم که ابتدا با نام «ریست» معرفی شده بود در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش «نگاه نو» حضور یافت و توجه همگان را به خود جلب کرد.

لطفی که پیش از این با فیلم «ماجرای گم شدن مریم»در ژانر وحشت و مستندنما شناخته شده بود در این اثر به سراغ فرمی کاملاً تجربی رفته است. انتخاب جسورانه استفاده از دوربین‌های مداربسته به عنوان تنها راوی داستان، این فیلم را به اثری منحصر به فرد در سینمای ایران تبدیل کرده است. این انتخاب نه تنها یک تکنیک روایی بلکه بیانی است نمادین از جهان معاصر که در آن مرز بین حریم خصوصی وعمومی روز به روز محوتر می‌شود.

فیلم حول محور شخصیتی به نام رضا با بازی درخشان رضا بهبودی می‌چرخد که درگیر بحران‌های روانی عمیقی است. او در مقابل پلیس و روانشناسش اعتراف می‌کند که همسرش را به قتل رسانده است؛ اما این تنها آغاز راه است؛ راهی پرپیچ و خم که در آن واقعیت و خیال درهم می‌آمیزند و بیننده را به چالش می‌کشند.

از منظر روان‌شناختی «تعارض» پژوهشی عمیق در مورد اختلال هویت تجزیه‌ای و مرزهای شکننده واقعیت است. شخصیت رضا نماینده انسان مدرنی است که در جهان بی‌معنای امروزی به دنبال یافتن هویت و معنایی برای وجود خود است. استفاده از دوربین‌های مداربسته به عنوان نمادی از نظارت دائمی اشاره‌ای است به مفهوم «نظارت درونی» در روانکاوی که در آن فرد به طور مداوم خود را زیر نظر می‌گیرد و مورد قضاوت قرار می‌دهد.

بازی استثنایی رضا بهبودی یکی از نقاط قوت برجسته فیلم است. او با ظرافت و عمق قابل توجهی ابعاد مختلف شخصیت پیچیده و آسیب‌ دیده رضا را به تصویر می‌کشد. بهبودی بیشتر از طریق زبان بدن، نگاه‌های معنادار و سکوت‌های پرمعنا بازی می‌کند تا دیالوگ گویی. این انتخاب هوشمندانه به درک بهتر عمق روانی شخصیت کمک می‌کند.

از نظر تکنیکی فیلم به صورت سیاه و سفید فیلم‌برداری شده که به فضای روانی اثر عمق می‌بخشد. این انتخاب نمادین دوگانگی و تعارض در وجود شخصیت اصلی را نمایندگی می‌کند.

قاب‌بندی‌های محدود دوربین مداربسته حس کلستروفوبیک و تنگنایی را القا می‌کند که با وضعیت روانی شخصیت اصلی همخوانی کامل دارد.

صحنه‌های رقص رضا که با آهنگ‌های دهه شصتی همراهاست از نمادین‌ترین بخش‌های فیلم است. این صحنه‌ها نمایانگر تناقض در وجود اوست؛ از یک سو آزادی و رهایی و از سوی دیگر اسارت در گذشته و تعلقات روانی. این تضاد هسته مرکزی فیلم را تشکیل می‌دهد.

فیلم به شدت تحت تأثیر مکتب اگزیستانسیالیسم است و به مفاهیمی مانند پوچی، تنهایی و جستجوی معنا در زندگی می‌پردازد. شخصیت رضا نماد انسان مدرنی است که در جستجوی معنا در جهان بی‌معناست. این جستجو او را به ورطه جنون می‌کشاند و مرز بین واقعیت و خیال را برایش محو می‌کند.

یکی از نقاط قوت فیلم پرداخت عمیق به موضوعات روان‌شناختی و فلسفی است. لطفی با جسارت به بررسی اختلالات روانی می‌پردازد و بیننده را به تفکر درباره ماهیت واقعیت وامی‌دارد. این جسارت در سینمای ایران کم‌نظیر است و نشان‌دهنده بلوغ فکری کارگردان است.

با این حال فیلم خالی از ضعف نیست. ریتم کند و طولانی بودن برخی سکانس‌ها ممکن است برای مخاطب عام خسته‌کننده باشد. همچنین ابهام بیش ازحد در روایت در برخی موارد بیننده را سردرگم می‌کند. به نظر می‌رسد لطفی گاهی آن‌قدر در پیچیدگی‌های روایی غرق شده که از توجه به نیازهای تماشاگر برای درک داستان غافل مانده است.

نکته دیگری که قابل تأمل است پرداخت ناکافی به برخی خطوط داستانی فرعی است. شخصیت همسر رضا با بازی سودابه بیضایی اگرچه حضوری کمرنگ دارد اما می‌توانست عمق بیشتری به روایت ببخشد. توسعه بیشتر این شخصیت و رابطه او با رضا می‌توانست به درک بهتر انگیزه‌ها و تعارضات شخصیت اصلی کمک کند.

از نظر زیبایی‌شناسی فیلم به شدت تحت تأثیر سینمای اروپای شرقی به ویژه آثار آندری تارکوفسکی است. استفاده از نماهای طولانی، سکوت‌های معنادار و فضاسازی روانی، همگی نشان‌دهنده این تأثیرپذیری هستند؛ اما لطفی تنها به تقلید نپرداخته بلکه این عناصر را در بافت فرهنگی ایرانی بازآفرینی کرده است.

ورود رنگ به فیلم در پایان نمادی از روشنایی و مواجهه با واقعیت است. این تغییر ناگهانی نمایانگر شکسته شدن مرزهای خیال و واقعیت است. بااین حال به نظرم این پایان‌بندی تحمیلی است و فیلم می‌توانست با صحنه بسته شدن درب و خودکشی به پایان برسد.

به طور کلی «تعارض» اثری است جسورانه و چالش‌برانگیزکه مرزهای سینمای ایران را جابجا می‌کند. این فیلم نه تنها یک اثر سینمایی بلکه تجربه‌ای روان‌شناختی است که بیننده را به تفکر و تأمل تشویق می نماید. اگرچه ممکن است برای همه مخاطبان قابل درک و لذت نباشد اما از نظر هنری ارزش بالایی دارد.

این فیلم نشان می‌دهد که سینمای ایران می‌تواند با عبور از کلیشه‌های مرسوم آثاری عمیق و انسانی خلق کند. این اثر امیدواری نسبت به آینده سینمای ایران را افزایش می‌دهد و ثابت می‌کند که می‌توان با کمترین امکانات بزرگ‌ترین ایده‌ها را به تصویر کشید.

در نهایت «تعارض» بیش از آنکه یک فیلم باشد یک تجربه سینمایی است؛ تجربه‌ای که بیننده را با تاریکی‌های درون خود روبرو می‌کند و او را به بازنگری در مفاهیم واقعیت، هویت و معنا وامی‌دارد. این فیلم اثبات می‌کند که سینما می‌تواند نه تنها یک رسانه سرگرمی بلکه ابزاری برای کاوش در ژرفای وجود انسان باشد.

انتهای پیام/

تعارض خبربین آنلاین سینما فرهنگ و هنر محمد‌رضا لطفی مهدی صالحی

مطالب مرتبط

24 دی 1402

کره شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرد

18 دی 1403

شلیک موشک پدافندی و پرسه‌زن سپاه در رزمایش نطنز

22 مرداد 1404

اطلاعیه سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای

2 بهمن 1402

کاهش ۶۶۶۴ واحدی شاخص بورس تهران

30 مرداد 1403

هیچ منعی برای حضور نیروهای نظامی در دولت وجود ندارد

10 مهر 1403

حمله تروریستی در نیکشهر/ ۴ نفر به شهادت رسیدند + اسامی

30 خرداد 1402

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش

8 خرداد 1404

تاج: ۱۷ تیم ملی هزینه دلاری دارند/ ۱۶ ورزشگاه‌ استاندارد شد

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

خواهشمندیم برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربری خود بشويد

آخرین اخبار

  • پربازدید 30 آبان 1404

    ۸ غذای رژیم مدیترانه‌ای برای افزایش طول عمر

  • پربازدید 30 آبان 1404

    ادامه کاهش قیمت نفت با فشار آمریکا برای توافق صلح روسیه-اوکراین

  • ورزش 30 آبان 1404

    جایگاه سوم ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی قطعی شد

  • سیاست 30 آبان 1404

    پیام عراقچی به ترامپ

  • پربازدید 30 آبان 1404

    حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در جنوب لبنان

  • راه و مسکن 30 آبان 1404

    یک‌طرفه شدن چالوس برای تخلیه بار ترافیکی از ساعت ۱۳ امروز

  • ورزش 30 آبان 1404

    قرعه‌کشی پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۶

  • پربازدید 30 آبان 1404

    ترامپ با زندانیان آزاد شده صهیونیست در کاخ سفید دیدار کرد

  • مجلس 30 آبان 1404

    پزشکیان: جلب‌ ناگهانی کارآفرینان با همکاری قوه قضائیه متوقف شد

اوقات شرعی

پایگاه خبری خبربین آنلاین به شماره ثبت ۸۹۱۵۵ از سوی وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب اهداف مقدس انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران به امر اطلاع رسانی به منظور ارتقای سطح بینش و آگاهی عمومی می پردازد. پایگاه خبری خبربین آنلاین یک رسانه مستقل بوده و خود را مقید به قانون اساسی و قوانین نظام جمهوری اسلامی، اصول و ارزش های دین اسلام و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب میداند. این پایگاه اطلاع رسانی سعی دارد  تا با انتشار اخبار، تحلیل ها و مقالات صاحب نظران و فرهیختگان کشوری، زمینه ای مناسب برای تجمیع افکار و اندیشه ها و ارائه آن به عموم مردم را فراهم سازد. صاحب امتیاز و مدیر مسئول: صفورا طالب زاده

دسترسی سریع
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • استخدام
  • اعلام مشکل سایت
  • تبلیغات در سایت
  • دیگر رسانه ها
  • پخش زنده
مجوزها
;

شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۴

  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • whatsapp
  • eitaa
  • bale
کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی خبربین آنلاین محفوظ است. طراحی ،اجراء و پشتیبانی : سایت فـــــــــا