رانت ارزی سوپرنجومی و ضدتولید تجهیزات پزشکی را دریابیم!
رانت ارزی سوپرنجومی و ضدتولید تجهیزات پزشکی را دریابیم!
معادل ریالی میزان ارز دریافتی یک شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی حدود ۴.۹ همت در سال بوده که طی ۵ سال گذشته به نرخ روز حدود ۲۴ همت ارز سوبسیدی دریافت کرده است! میانگین ارز دریافتی این شرکت در یکسال ۴۰ درصد از کل بودجه معاونت علمی در ۱۴۰۲ بیشتر بوده است!

به گزارش خبربین آنلاین:  توسعه تکنولوژی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور جزو اولویت‌های مهم مسئولان در دولت‌های مختلف بوده است. اکنون بعد از گذشت دو دهه از عمر شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورمان و ایجاد بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان بر آن شدیم تا چالش توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی کنیم.

در همین راستا ابتدا به سراغ میزان بودجه مجموعه متولی شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور و اکوسیستم علم فناوری کشور در سالی که گذشت رفتیم تا ببینیم اوضاع این مجموعه‌ها به لحاظ تخصیص بودجه چگونه است:

  • بنیاد ملی نخبگان

علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری در سال‌های متوالی بر لزوم حمایت از نخبگان و بنیاد ملی نخبگان، بودجه محقق شده در بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۸ میلیارد تومان بوده است که البته این میزان ۲۸ درصد از کل بودجه پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۲ برای این نهاد بود که قرار است فرصت ماندگاری و پرورش نخبگان کشور را فراهم کند. بودجه بنیاد ملی نخبگان برای سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴۳۰ میلیارد تومان بوده است

  • صندوق نوآوری و شکوفایی

میزان بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی تا پیش از سال ۱۴۰۲ حدود ۳ همت بوده که البته این رقم نیز طی ۵ سال گذشته به‌صورت میانگین افزایش پیدا کرده تا به عدد فعلی رسیده است و قرار بود در سال ۱۴۰۲ به ۶ همت برسد که این بودجه نیز به‌طور کامل محقق نشده است.

  • معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی اصلی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که محور اصلی سیاست‌های کشور طی دهه گذشته بوده چه میزان بودجه برای این مهم در اختیار دارد؟!

بررسی میزان بودجه معاونت علمی و فناوری در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بودجه این نهاد حدود ۳.۷ همت (حدود ۶۱ میلیون دلار)‌ بوده است که نسبت به ۱۰ هزار شرکت حدود ۳۷۰ میلیون تومان به ازای هر شرکت می‌شود اما وضعیت این بودجه نسبت به سایر حوزه‌ها چگونه است؟

ما برای مقایسه بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد متولی علم و فناوری در کشور، به سراغ “صنعت تجهیزات پزشکی” کشورمان رفته‌ایم که هم واردات و هم صادرات در این حوزه جریان دارد.

در حوزه تولید داخل، تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات و تجهیزات پزشکی را تولید می‌کنند که در بسیاری از موارد نیز با مشکلات، چالش‌ها و سنگ‌اندازی‌های زیادی روبه‌رو هستند: به عنوان مثال امروز در کشور بیش از ۳۶ هزار بیمار دیالیزی داریم و شرکت دانش‌بنیان ایرانی “آریا طب فیروز” با ساخت و بومی‌سازی ۱۰۰ درصد دستگاه دیالیز داخلی، ایران را به رتبه پنجم جهان در ساخت دستگاه همودیالیز در دنیا رسانده است و این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ وزارت بهداشت قرارداد ۵۴۰ دستگاه دیالیز را با این شرکت امضا کرده و همزمان نیز وزارت بهداشت ۹۰۰ دستگاه را وارد کرده است که در این موضوع خاص، مقام معظم رهبری ورود کرده و دستور پیگیری آن را داده‌اند.

لیست ۹ شرکتی که بیشترین میزان ارز را از سال ۱۳۹۷ تا به امروز گرفته‌اند را در ادامه آمده است:

نام شرکت

میزان ارز سوبسیدی دریافتی از ابتدای سال ۹۷تا به امروز (دلار)

مبلغ بر حسب تومان

میانگین ۵ ساله بر حسب تومان

شرکت فن‌آوری آزمایشگاهی

۴۱۲۰۰۰۰۰۰

۲.۴۷۲E+13

۴.۹۴۴E+12

هیئت امنای صرفه جویی ارزی

۲۹۵۰۰۰۰۰۰

۱.۷۷E+13

۳.۵۴E+12

مدلینگ

۲۷۳۰۰۰۰۰۰

۱.۶۳۸E+13

۳.۲۷۶E+12

فردآور آزمای ایرانیان

۲۱۸۰۰۰۰۰۰

۱.۳۰۸E+13

۲.۶۱۶E+12

مهندسی مطلب عارفان

۱۸۰۰۰۰۰۰۰

۱.۰۸E+13

۲.۱۶E+12

تجارتی و خدماتی تهران ارکاک

۱۷۸۰۰۰۰۰۰

۱.۰۶۸E+13

۲.۱۳۶E+12

تهران ستورز

۱۴۹۰۰۰۰۰۰

۸.۹۴E+12

۱.۷۸۸E+12

تولیدی و بازرگانی پیشرو تشخیص فردآور

۱۴۷۰۰۰۰۰۰

۸.۸۲E+12

۱.۷۶۴E+12

تجهیزات پزشکی روف شفا

۱۱۳۰۰۰۰۰۰

۶.۷۸E+12

۱.۳۵۶E+12