رشد قیمت نفت برای سومین هفته متوالی
رشد قیمت نفت برای سومین هفته متوالی
قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا افزایش یافت و تحت تاثیر انتظارات برای آغاز کاهش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک و حاشیه سود مطلوب پالایش، در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار دارد.

به گزارش خبربین آنلاین؛  بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت که روز جمعه منقضی می شود، ۴۸ سنت معادل ۰.۵۶ درصد افزایش یافت و به ۸۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد برنت برای تحویل در سپتامبر، با ۰.۵۳ درصد افزایش، در ۸۵ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه ایستاد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت، با ۵۲ سنت معادل ۰.۶۴ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید.

معاملات نفت برنت در روز پنج شنبه، با یک دلار و ۱۴ سنت افزایش و نفت آمریکا با ۸۴ سنت افزایش، بسته شده بود. نفت برنت و شاخص نفت آمریکا از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود ۲ درصد رشد کرده اند و همچنین در مسیر ثبت اندکی بیش از ۶ درصد، رشد ماه به ماه هستند.

تحلیلگران گروه ANZ با اشاره به رشد ذخایر نفت آمریکا، اعلام کردند قیمت نفت با وجود عوامل بنیادین کوتاه مدت ضعیف، بالاتر رفته است. قیمتها در بحبوحه ریسک پذیری در بازارهای مالی، افزایش پیدا کرده اند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، به میزان ۳.۶ میلیون بشکه رشد کرد و به ۴۶۰.۷ میلیون بشکه رسید. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش ذخایر به میزان ۲.۹ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر بنزین آمریکا هم ۲.۷ میلیون بشکه رشد کرد و به ۲۳۳.۹ میلیون بشکه رسید که برخلاف پیش بینی تحلیلگران از کاهش این ذخایر به میزان یک میلیون بشکه بود.

انتظارات رو به رشد از آغاز سیکل تسهیل سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، باعث صعود بازارهای سهام شده است. معامله گران اکنون ۶۴ درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره را در سپتامبر آغاز کند که بالاتر از ۵۰ درصد در یک ماه قبل است. کاهش نرخهای بهره، یک موهبت برای نفت است و می تواند باعث افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان شود.

اظهارات روز پنج شنبه رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، درباره تسهیل سیاست پولی هم انتظارات برای کاهش نرخ بهره در سه ماهه چهارم امسال را تقویت کرد و با انتظارات سرمایه گذاران برای آغاز کاهش نرخ بهره در سپتامبر، همخوانی داشت.

بهبود حاشیه سود پالایش فیزیکی هم بازارها را تقویت کرده است. حاشیه سود پالایش در سنگاپور، در ژوئن نسبت به ماه مه، یک دلار بالاتر بود و به حدود سه دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

اما رشد دلار آمریکا که به بالاترین حد خود در ۲ ماه اخیر رسید، افزایش قیمت نفت را محدود کرد. همچنین ابهامات سیاسی در فرانسه هم تاثیر منفی بر تقاضا برای نفت داشته است.

در این بین، منابع تجاری اعلام کردند عربستان سعودی ممکن است قیمت فروش نفت به آسیا را در اوت برای دومین ماه متوالی کاهش دهد. کاهش قیمت فروش به آسیا که مقصد ۸۰ درصد از صادرات نفت عربستان سعودی است، منعکس کننده فشار رشد عرضه غیراوپک بر تولیدکنندگان اوپک همزمان با موانع پیش روی اقتصاد جهانی است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌های نسبتا بالای نفت عربستان سعودی، باعث شده است پالایشگاه‌های چین در ژوئیه، برای سومین ماه متوالی، واردات از این کشور را کاهش دهند.