صنعت خودروی ایران از هوش مصنوعی جا مانده است
- شناسه خبر: 30371
- تاریخ و زمان ارسال: 12 خرداد 1404 - 11:03
مدیرعامل شرکت پژوهش صنعت مدرن گفت: صنعت خودرو در ایران هنوز در زمینه نرمافزار و هوش مصنوعی عقب است و سیستم نرمافزاری ما سنتی است. اگر نتوانیم در نرمافزار و تکنولوژی بهروز شویم، حتی با بهترین سختافزار هم از بازار حذف میشویم.

به گزارش پایگاه خبری خبربین آنلاین ، در حاشیه بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو، مهندس علی چنگی، مدیرعامل شرکت پژوهش صنعت مدرن، با نگاهی عمیق به چالشهای صنعت قطعهسازی، از دستاوردهای ۳۵ ساله این مجموعه در تولید چراغ و آینههای جانبی خودرو سخن گفت. وی با اشاره به عمق داخلیسازی بالا، از بیتوجهی سیاستگذاران به ظرفیت واقعی صنعت و ناکارآمدی سامانههای دولتی شدیداً انتقاد کرد. چنگی همچنین نسبت به ضعف ارتباط صنعت با دانشگاه و بیبرنامگی در توسعه نرمافزار و هوش مصنوعی هشدار داد.
نقطه تلاقی صنعت و تخصص
به گزارش اقتصاد ملی ،نمایشگاهها همیشه محملی برای ارائه توانمندیها و فرصتی برای ارزیابی تعاملات بین صنعت و زنجیره ارزش هستند. برای مهندس علی چنگی، مدیرعامل باتجربه شرکت پژوهش صنعت مدرن، بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو فرصتی بود برای روایت ۳۵ سال تلاش مستمر در حوزه طراحی و تولید چراغها و آینههای خودرو.«این نمایشگاه یک فرصت طلایی است. ما، به عنوان تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و تأمینکنندگان قطعات خودرو، فقط سالی یکبار این امکان را داریم که رو در رو با همدیگر تبادلنظر کنیم. حیف است اگر از این فرصت استفاده نکنیم.»
تاریخچهای درخشان؛ عمق ساخت داخلی تا ۱۰۰ درصد
شرکت پژوهش صنعت مدرن، با بیش از سه دهه سابقه، یکی از بزرگترین تأمینکنندگان قطعات نوری خودرو در ایران است. مهندس چنگی با اشاره به عمق داخلیسازی در این شرکت گفت:«در برخی محصولاتمان، بهویژه در خودروهای قدیمیتر، تا ۱۰۰ درصد داخلیسازی انجام دادهایم. حتی در محصولات جدید که فناوریهای بهروزی روی آنها استفاده میشود، میزان داخلیسازی بسیار بالاست.»بر اساس سخنان او، این شرکت در تولید چراغ خودروهای داخلی مانند ۲۰۶، پارس، سمند، دنا و بسیاری دیگر، نقش اصلی را دارد و سالانه بیش از ۱۲ میلیون چراغ تولید میکند.
صرفهجویی ارزی در ابعاد میلیارد دلاری
اگر بخواهیم برآورد سادهای داشته باشیم، واردات هر چراغ خودرو حدود ۱۰۰ دلار هزینه دارد. برای ۱۲ میلیون چراغ تولیدشده در داخل، اگر واردات صورت میگرفت، سالانه بیش از ۱.۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج میشد. این حجم از صرفهجویی، نشاندهنده اهمیت شرکتهایی مانند پژوهش صنعت مدرن در اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی است.
چالشها؛ از سامانههای موازی تا سوءمدیریت
مدیرعامل پژوهش صنعت مدرن صریح و بیپرده از مشکلات فراروی صنعت سخن گفت. به گفته او، دو نوع چالش وجود دارد: چالشهای تخصصی مرتبط با صنعت، و چالشهایی که ناشی از سوءمدیریت و ناهماهنگی کلان است.«ما با تحریم خارجی کنار آمدهایم. مشکل ما تحریمهای داخلی است. شبکهای از قوانین غیرمنطقی، سامانههای پیچیده، مقررات ناکارآمد، و سیاستهای خلقالساعه ما را فلج کردهاند.»او از حجم عظیم سامانههایی که باید روزانه توسط دهها نیروی انسانی مدیریت شوند، بهعنوان «فاجعه» یاد کرد:«سامانه صمت، بانک، ثبت سفارش، گمرک، انبار، مالیات… هر روز بخشنامه جدیدی میرسد. باید یک تیم ۵۰ نفره فقط برای چک کردن سامانهها استخدام کنیم! این یعنی دولت تولید را خفه کرده.»
انتقاد از وزارت صمت و نظام بانکی
او رفتارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت را «غیرحرفهای، غیرآگاهانه و خام» توصیف کرد و افزود:«بانکها تولیدکنندهدوست نیستند. همهچیز حول محور منافع بانکی میچرخد. این یعنی صنعت، با دست بسته، در رقابت جهانی حضور دارد.»
استاندارد جهانی، امضای اعتبار یک محصول
در ادامه گفتوگو، مهندس چنگی به اهمیت رعایت استانداردهای جهانی در قطعات نوری خودرو پرداخت:«چراغ خودرو فقط یک قطعه صنعتی نیست، بخشی از امنیت ترافیکی است. باید استاندارد جهانی داشته باشد، چون قوانین آن توسط سازمان ملل تدوین میشود.»تمام چراغهای تولیدشده در پژوهش صنعت مدرن، دارای نشان استاندارد جهانی هستند (E-mark).
خدمات پس از فروش با گارانتی کامل
پژوهش صنعت مدرن، تمام محصولات خود را با یک سال گارانتی بدون قید و شرط عرضه میکند. اگر مشکلی از کارخانه باشد، شرکت بدون هیچ بحثی پاسخگوست.
از هوش مصنوعی جا ماندهایم
با وجود توسعه سریع فناوری، مدیرعامل پژوهش صنعت مدرن معتقد است صنعت خودرو در ایران هنوز در زمینه نرمافزار و هوش مصنوعی عقب است:«هنوز به هوش مصنوعی نرسیدهایم. سیستم نرمافزاری ما سنتی است. اگر نتوانیم در نرمافزار و تکنولوژی بهروز شویم، حتی با بهترین سختافزار هم از بازار حذف میشویم.»
تولید از صفر تا صد؛ از قالب خالی تا محصول نهایی
وی با افتخار از همکاری نزدیک با خودروسازان یاد میکند:«ما از یک قالب خالی که از خودروساز میگیریم، تا محصول نهایی، در کنار آنها هستیم. از طراحی اولیه تا تولید انبوه، همه چیز را پوشش میدهیم.»
سهم بازار و رنکینگ؛ صدرنشینی در صنعت چراغ
بر اساس آمار ارائهشده، شرکت پژوهش صنعت مدرن سهم عمدهای در بازار دارد:
ایرانخودرو: ۸۵ تا ۹۰ درصد
کرمانخودرو: ۱۰۰ درصد
خدمات پس از فروش: ۹۰ تا ۹۵ درصد بازار یدکی: بالای ۶۰ درصد«ما بیشترین حجم تولید چراغ را در کشور داریم، چه در خط تولید و چه در بازار یدکی. امیدواریم این صدرنشینی را حفظ کنیم.»
صادرات به آفریقا و اروپا؛ کیفیت ایرانی، مشتری خارجی
با وجود تحریمها و محدودیتهای بینالمللی، صادرات محصولات این شرکت به خودروهایی که در شمال آفریقا و حتی اروپا تردد دارند، ادامه دارد.«در خودروهای صادراتی مثل ۲۰۶، ۴۰۵، و سمند، ما نقش داریم. ما کیفیتمان را تا حد صادراتی بالا بردهایم.»
دانشگاه و صنعت؛ حلقه گمشده توسعه
از مدیر یک شرکت با تجربه انتظار میرود که نقش دانشگاه را در توسعه تکنولوژی و نوآوری برجسته بداند. اما چنگی در این باره گلایهمند است:«متأسفانه دانشگاهها هیچ برنامهای برای صنعت ندارند. صرفاً مدرک میگیرند و گزارش مینویسند. ما بارها تلاش کردیم ارتباط برقرار کنیم، اما هیچ بازخورد مؤثری نگرفتیم.»
افق آینده؛ حفظ جایگاه اول و توسعه عمق فناوری
مهندس چنگی در پایان گفتوگو درباره برنامههای آینده شرکت اظهار امیدواری کرد:«امیدواریم در سال آینده هم جایگاه اولمان را در تولید چراغ خودرو، چه در خط تولید و چه در بازار یدکی، حفظ کنیم. مهمتر از آن، کیفیت و تکنولوژی را ارتقا دهیم.»مهندس علی چنگی، مدیری است از جنس تولید؛ با ۳۵ سال تجربه، با شناخت عمیق از صنعت قطعهسازی. در نمایشگاه قطعات خودرو، فرصتی پیدا کرد تا صدای صنعتگرانی باشد که در سکوت، اقتصاد کشور را سرپا نگه داشتهاند.او بر این باور است که مشکل صنعت، نه تحریم خارجی، که سوءمدیریت داخلی است. در کنار نقدها، دستاوردهای مهمی نیز از سوی شرکت تحت مدیریت او محقق شده است: از عمق ۱۰۰٪ داخلیسازی، تا صادرات موفق؛ از رعایت دقیق استانداردهای جهانی، تا تولید انبوه و پایدار.اگر دغدغههای این مدیران شنیده شود، و زیرساختهای نرمافزاری و مقرراتگذاری در مسیر درست قرار گیرد، میتوان امید داشت که صنعت قطعهسازی ایران نهتنها خودکفا، بلکه جهانی شود.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد