فرارهای مالیاتی یا مهاجرت کادر درمان به دلیل کم بودن تعرفه های پزشکی است
فرارهای مالیاتی یا مهاجرت کادر درمان به دلیل کم بودن تعرفه های پزشکی است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اقلام مصرفی کالاهای پزشکی با تورم پیش نمی رود به همین دلیل است که خود به خود تخلف شکل میگیرد و آن دسته از پزشکان و کادر درمان که به وضعیت موجود معترض هستند و تخلف نمی کنند کم کم مهاجرت می کنند.

صفورا طالب زاده- محمدعلی محسنی بندپی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبربین آنلاین درباره فرارهای مالیاتی برخی از پزشکان و عدم از دستگاه کارتخوان با تاکید بر اینکه تعرفه خدمات درمانی در کشور با رشد تعرفه هیچ یک از کالاها و خدمات قابل مقایسه نیست افزود: بنده به عنوان کسی که حدود ۳۰  سال است در نظام سلامت کشور فعالیت دارم عرض میکنم که شاید از نگاه بیمار این خدمات گران باشد ولی نسبت به تورم موجود ارزان ترین کالا و خدمات مربوط به بخش درمان است.

ضعف نظارت سبب تخلف می شود

وی افزود: در بحث فرارهای مالیاتی یکی از موضوعات فراموش شده ی نه تنها نظام سلامت بلکه نظام حکمرانی ما در تمامی عرصه ها بحث نظارت بوده است.

محسنی بندپی تصریح کرد: پلیس برای نظارت بر تردد افراد در همه جا دوربین نصب کرد پس نتیجه میگیریم هرچه نظارت بیشتر باشد تخلف کمتر، متخلفین نیز شناسایی و مجازات می شوند بنابراین عین این نظارت را باید در سایر بخش ها داشته باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بنده به عنوان یک پزشک اگر پذیرفتم که بیماری را پذیرش و طبابت کنم و پروانه وزارت بهداشت را اخذ کنم باید قرارداد و قوانین این وزارتخانه را اجرا کنم.

کم بودن تعرفه های پزشکی نباید سبب فرار مالیاتی پزشکان شود

وی تاکید کرد: کم بودن تعرفه های پزشکی بحث جداست ولی عدم استفاده برخی از پزشکان از دستگاه های کارتخوان نه تنها تخلف محسوب میشود بلکه بایستی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با نظارت بیشتر وارد عمل شوند و سازمان امور مالیاتی نیز دقت بیشتری اعمال کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید با علت ها برخورد کنیم نه با معلول ها. متاسفانه در شرایط کنونی ما با معلولیت ها برخورد میکنیم یکی از دلایلی که برخی از پزشکان تعرفه های بالا از بیمار دریافت می کنند که باز تاکید می کنم کار اشتباه و تخلف است یا از دستگاه کارت خوان استفاده نمی کنند شاید این است که اختلاف فاحشی بین دستمزد آنها با سایر بخش ها و اقلام وجود دارد.

خدمات و اقلام مصرفی کالاهای پزشکی با تورم پیش نمی رود

محسنی بندپی اظهار کرد: خدمات و اقلام مصرفی کالاهای پزشکی با تورم پیش نمی رود به همین دلیل است که خود به خود تخلف شکل میگیرد. به طور مثال تورمی که در بازار خودرو و خدمات دیگر وجود دارد بسیار بالاست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: بروز تخلف به دلیل عدم تطبیق قوانین موجود ما با وضعیت موجود است و آن دسته از پزشکان و کادر درمان که به وضعیت موجود معترض هستند و تخلف نمی کنند کم کم مهاجرت می کنند. ما نه تنها نتوانستیم پزشکان بخش دولتی را نگهداریم بلکه آنها را به بخش خصوصی و گاها از این بخش به خارج از کشور انتقال دادیم.