فواید دمنوش بابونه چیست؟
فواید دمنوش بابونه چیست؟
در دنیای پرتنش این روزها، همه ما به دنبال راهی هستیم تا آرامش را به زندگی خود برگردانیم. وقتی به دنبال یک نوشیدنی آرامش‌بخش و مفید می‌گردید «دمنوش بابونه» یکی از بهترین گزینه‌ها است.

به گزارش خبربین آنلاین؛ بابونه یک گیاه پرخاصیت است که کاربردهای فراوانی در طب سنتی دارد. این دمنوش با عطر و طعم خوشایند خود نه تنها تنش و استرس روزمره را از شما دور می‌کند، بلکه خواص ضد التهابی، ضد اضطراب و ضد افسردگی هم دارد.

توضیحی مختصر درمورد دمنوش بابونه

صدها سال است که بابونه به‌عنوان دارویی عمومی و دمنوش گیاهی تسکین دهنده استفاده می‌شود. یونانیان باستان، رومی‌ها و مصری‌ها بابونه را به دلیل خواص دارویی‌اش مصرف می‌کردند و امروزه هم در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود.

برای تهیه دمنوش گیاهی بابونه، توصیه می‌کنیم به ازای هر ۱۷۷ میلی‌لیتر آب، یک قاشق چای‌خوری بابونه را در قوری بریزید. سپس آب را روی حرارت بگذارید تا کاملاً بجوشد و بعد از آن بابونه‌ها را حدود ۵ دقیقه دم کنید. چای بابونه، هم به تنهایی و هم با مقداری عسل بسیار خوش طعم است.

 

فواید دمنوش بابونه که هیچ‌کس به شما نگفته است!

بابونه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی خوشمزه جایگزین چای است، فواید سلامتی زیادی هم دارد. در ادامه این خواص را با هم می‌شناسیم:

۱.    خواب بهتر

یکی از معروف‌ترین کاربردهای دمنوش بابونه «تقویت خواب و درمان طبیعی بی‌خوابی» است. این دمنوش گیاهی حاوی فلاونوئیدی به نام «آپیژنین» است. آپیژنین مشابه «بنزودیازپین‌ها» در مغز عمل می‌کند و حکم نوعی داروی آرام بخش را برای درمان اضطراب و بی‌خوابی دارد. نوشیدن منظم چای بابونه کمک می‌کند سریع‌تر و بهتر بخوابید.

تحقیقات کافی درباره زمان و تعداد دفعات نوشیدن چای بابونه برای بهره‌مندی از فواید آن در طول خواب وجود ندارد. بسیاری از مردم نوشیدن چای بابونه را ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از خواب توصیه می‌کنند تا بدن مواد مغذی را متابولیزه کند و از فواید آن بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید: معرفی دمنوش‌های نشاط‌ ‌آور و آرامش‌بخش

۲.    کاهش استرس و اضطراب

محتوای آپیژنین بابونه نه تنها برای کمک به خواب بهتر مفید است، بلکه به کاهش استرس و اضطراب هم کمک می‌کند. بابونه به‌عنوان یک ضد اضطراب، علائم استرس را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود آرامش خود را به دست آورید. اگر نگرانی‌هایتان شما را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد؛ پس توانایی دمنوش آرام بخش بابونه را برای رفع این مشکل دست کم نگیرید.

 

۳.    بهبود هضم

تا اینجا فهمیدیم که بابونه چگونه به آرامش ذهن کمک می‌کند. حتماً برایتان جالب است که بدانید این تأثیر را روی بدن به‌خصوص گوارش هم دارد. قرن‌ها است که این گیاه برای درمان ناراحتی‌های معده و مشکلات گوارشی از جمله گاز معده و اسهال مصرف می‌شود.

بابونه به‌عنوان یک ضد التهاب و ضد اسپاسم منجر به شل شدن عضلات دستگاه گوارش و کاهش التهاب می‌شود.

 

۴.    تسکین گلودرد و سرفه

سرفه و گلودرد مشکلات شایع سرماخوردگی و آنفولانزا است. یک فنجان چای بابونه باعث کاهش این علائم می‌شود. این دمنوش علاوه بر اینکه به‌عنوان یک ضد اسپاسم به سرکوب سرفه و کاهش اسپاسم گلو کمک می‌کند، باعث نرم شدن گلو هم می‌شود. با دمنوش بابونه دیگر حس عذاب آور گلودرد را تجربه نخواهید کرد.

 

۵.    مدیریت سطح قند خون

سطح بالای قند خون باعث نگرانی افراد دیابتی می‌شود. قند خون بالا در درازمدت، مشکلی است که همه ما را تهدید می‌کند و خطر آسیب به اعصاب، رگ‌های خونی، قلب و سایر اندام‌های بدن را افزایش می‌دهد.

دمنوش بابونه سطح قند خون را کنترل می‌کند. نوشیدن منظم این دمنوش، تأثیر قابل توجهی بر میانگین سطح گلوکز خون خواهد داشت و از پانکراس (اندامی که مسئول تولید انسولین است) محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۵ دمنوش برای لاغری شکم و پهلو

۶.    حمایت از سلامت قلب

بابونه سرشار از فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که مسئولیت حفاظت از بدن را در برابر اثرات استرس اکسیداتیو بر عهده دارند. آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، با گذشت زمان باعث التهاب مزمن می‌شود و امکان ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی را به وجود می‌آورد.

دریافت مقدار زیادی فلاونوئید در رژیم غذایی، خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. بابونه می‌تواند سطح کلسترول LDL بدن را کاهش دهد و از فشار خون بالا جلوگیری کند.

 

۷.    کاهش دردهای قاعدگی و PMS

دمنوش بابونه عضلات را شل و از اسپاسم جلوگیری می‌کند؛ به همین علت دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد. این دمنوش مانع از تولید پروستاگلاندین‌ها می‌شود. این ترکیبات در التهاب نقش دارند و محققان بر این باورند گاهی اوقات مسئول دردهای پریود هستند.

بابونه از خونریزی شدید جلوگیری می‌کند و اثر آرام بخشی دارد. همچنین با علائم PMS مبارزه می‌کند، خلق و خوی را متعادل کرده و اضطراب و افسردگی را که اغلب در این دوران به وجود می‌آید، کاهش می‌دهد.

۸.    بهبود سرطان

طبق آمارهای اعلام شده توسط انجمن سرطان آمریکا، سرطان دومین علت شایع مرگ و میر در ایالات متحده است. نیازی به گفتن نیست که عوارض سرطان بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. یک گزارش سیستماتیک در سال ۲۰۲۳ منتشر شده که نشان داد بابونه درمانی مفید برای کاهش برخی از عوارض سلامتی مرتبط با سرطان است.

این مطالعه نشان داد که بابونه به‌طور مؤثری به کاهش موکوزیت دهان، عوارض پوستی، افسردگی و استفراغ در بیماران سرطانی کمک می‌کند. همچنین باعث بهبود اشتها و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان می‌شود. 

البته مطالعات انجام شده درباره اشکال مختلف مصرف بابونه اعم از دهان‌شویه، مواد موضعی، چای، کپسول، شربت و روغن ماساژ بوده است. پس نمی‌توانیم، بگوییم که این اثرات به‌طور خاص برای چای بابونه بوده است یا نه!

۹.    بهبود علائم افسردگی

تأثیر مثبت بابونه بر کیفیت خواب، خطر افسردگی را کاهش می‌دهد. درواقع کیفیت پایین خواب با افسردگی مرتبط است. با وجود اینکه تحقیقات محدود است، طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، علائم فیزیکی کمبود خواب و افسردگی در خانم‌هایی که تازه زایمان کردند و به مدت بعد دو هفته چای بابونه نوشیدند، در مقایسه با گروهی که این کار را انجام ندادند، بهتر شد.

اما نتایج همین آزمایش در یک دوره چهار هفته‌ای درست نبود، بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که فواید دمنوش بابونه فوری است و در طولانی‌مدت جواب نمی‌دهد.

چه زمانی باید دمنوش بابونه بخوریم؟

به‌طورکلی این دمنوش بی‌خطر است و می‌توانید مانند بسیاری از نوشیدنی‌های گیاهی آن را به‌طور منظم بخورید. حتی توصیه می‌شود روزانه دو تا سه فنجان از آن را میل کنید.

اگر می‌خواهید بی‌خوابی خود را تسکین دهید، بهتر است آن را شب‌ها و قبل از خوابیدن بنوشید. همچنین در صورتی که دائماً احساس استرس یا نگرانی دارید، بابونه یک انتخاب آرامش بخش خواهد بو

چه کسانی نباید دمنوش بابونه بنوشند؟

در حالی که چای بابونه فواید بالقوه‌ای برای سلامتی دارد، اما گروه‌های خاصی هستند که باید در نوشیدن آن احتیاط کنند که عبارتند از:

افراد مبتلا به آلرژی‌های خاص

NCCIH هشدار می‌دهد کسانی که به بابونه و گیاهان وابسته به آن مانند ابروسیا، گل داوودی یا گل همیشه بهار حساسیت دارند به دلیل خطر واکنش آلرژیک، از مصرف بابونه اجتناب کنند.

این واکنش‌ها ممکن است خفیف و در حد آبریزش چشم و آبریزش بینی یا شدید (مانند آنافیلاکسی) باشد. برخی از علائم آنافیلاکسی شامل مشکلات تنفسی، کهیر یا تورم و غش می‌شود.

افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند

طبق گفته NCCIH شاید بابونه با داروهای خاصی از جمله وارفارین و سیکلوسپورین تداخل داشته باشد. بنابراین اگر از این داروها استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف چای بابونه یا سایر محصولات آن با پزشکتان مشورت کنید.

زنان باردار یا شیرده هستند

طبق گفته‌های NCCIH و تحقیقات محدودی که در مورد ایمنی نوشیدن چای بابونه در دوران بارداری یا شیردهی انجام شده، بهتر است از نوشیدن دمنوش بابونه در دوران بارداری یا شیردهی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آیا گشنیز لاغر می‌کند؟
کلام آخر

eatingwell می‌گوید که با مصرف دمنوش بابونه به صورت روزمره، راهی به سوی آرامش و سلامتی پیدا کنید. از امروز به بعد هر لحظه‌ای که احساس کردید به یک نفس عمیق نیاز دارید، یک فنجان دمنوش بابونه بخورید و از عطر و طعم دلپذیر آن سرمست شوید. این گیاه پر برکت، نه تنها به بدن و روح شما نیرو و انرژی می‌بخشد، بلکه اجازه می‌دهد زندگی‌تان را با آرامش و سلامتی کامل پیش ببرید.