«مصرفگرایی پنهان؛ وقتی خرید جای احساسات را میگیرد»
- شناسه خبر: 33482
- تاریخ و زمان ارسال: 19 مرداد 1404 || 22:00
در دنیایی که احساسات سرکوبشده با خریدهای بیهدف تسکین داده میشوند، مصرفگرایی دیگر فقط یک سبک زندگی نیست؛ بلکه تبدیل به مکانیسم دفاعی روانی شده است.

به گزارش پایگاه خبری خبربین آنلاین ،بسیاری از افراد در مواجهه با استرس، تنهایی یا بیحوصلگی، به خرید روی میآورند؛ خریدهایی که اغلب نه از نیاز، بلکه از خلأهای عاطفی سرچشمه میگیرند. این رفتار، در کوتاهمدت حس کنترل و لذت ایجاد میکند، اما در بلندمدت میتواند منجر به احساس پوچی، پشیمانی و حتی بدهکاری شود.
روانشناسان این پدیده را «مصرفگرایی هیجانی» مینامند؛ رفتاری که بهجای مواجهه با احساسات، آنها را با کالاها جایگزین میکند. راهحل، نه در ترک خرید، بلکه در آگاهی از انگیزههای پشت آن است.
خرید میتواند لذتبخش باشد، اما وقتی جای گفتوگو، گریه یا حتی سکوت را بگیرد، باید مکث کرد و پرسید: واقعاً دنبال چی هستم؟
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
خواهشمندیم برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربری خود بشويد