“کالابرگ الکترونیک” یعنی “یارانه نقدی” حذف می شود؟
“کالابرگ الکترونیک” یعنی “یارانه نقدی” حذف می شود؟
کالابرگ الکترونیکی به منظور حمایت از معیشت و کمک به سبد غذایی خانوار در حال اجراست. طرحی که از هفته‌های اخیر در چهار استان هرمزگان، قزوین،‌ گیلان و مرکزی به شکل آزمایشی به اجرا درآمد.

به گزارش خبربین آنلاین؛اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی در کل کشور آغاز شده و طبق اعلام وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برخی از فروشگاه‌های زنجیره ای و خـُرد مجهز به بارکدخوان و متصل به سامانه شده‌اند و پذیرای شهروندان در سراسر کشور هستند.

آنطور که وزیر کار گفته این طرح اختیاری است و مردم می‌توانند یا کالابرگ‌ الکترونیکی را انتخاب کنند یا یارانه نقدی را و قیمت‌ها براساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ است. دولت بنا دارد برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.

بر اساس این گزارش؛ نحوه خرید ۱۰ قلم کالای پیش‌بینی شده در کالابرگ الکترونیکی به این نحو است که در این طرح، اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و صرفا با آن می توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد. درواقع یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه، این اعتبار به حساب فرد (سرپرست خانوار) واریز می‌شود تا ۱۰ قلم کالای مدنظر در این طرح را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد. هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از کالاهای مذکور خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌گیرد و بخشی از یارانه کالا از محل اعتبار حساب یارانه و مابقی از حساب بانکی سرپرست خانوار کم می‌شود و در بیستم هر ماه باقی مانده اعتبار به حساب سرپرست واریز می شود. چنانچه تمایل به خرید کالای الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های آینده وجود دارد.