۱۲ مواد غذایی در دسترس که باعث کاهش وزن می شوند
۱۲ مواد غذایی در دسترس که باعث کاهش وزن می شوند
لاغری و اندام متناسب داشتن آرزوی هر فردی مخصوصا خانم ها است. بخشی از این هدف با ورزش امکان پذیر است اما بخش عمده ی آن فقط و فقط با رعایت رژیم غذایی میسر خواهد شد.

به گزارش خبربین آنلاین؛ اولین نکته ای که باید در نظر داشت، انتخاب هدف های کوتاه مدت است. اگر تصمیم دارید به یک باره ۱۰ کیلو وزن کم کنید، یا خیلی زود خسته میشوید یا نرسیدنتان به هدف، شما را دلسرد می کند. اما داشتن هدف های کوتاه مدت مثل کم کردن ۳ کیلو وزن و رسدن به این هدف، انگیزه ی بیشتری برای شنا ایجاد می کند محصوصا اگر این لاغری سریع بوده و با روش های ساده ای مثل خوردن صبحانه رژیمی به دست آید.

حال سوال اصلی این است که چی بخوریم لاغر شیم؟ اولین و مهم ترین اصل برای لاغری و چربی سوزی، کاهش کربوهیدرات و افزایش پروتئین دریافتی بدن است. نخم مرغ، نان تست پروتئینی، جو دوسر، سینه مرغ، لوبیا، ماهی و میگو از جمله منابع پروتئینی هستند که میتوانید در سبد غذایی خود بگنجانید. در ادامه خوراکی های چربی سوز و سیرکننده ای را به شما معرفی خواهیم کرد تا عدم تنوع غذایی، شما را از مسیرتان دور نسازد.

آب

برای لاغری، آب باید در صدر جدول سبد غذایی شما باشد. نوشیدن آب باعث سوختن چربی ها شده و اشتهای شما را نیز سرکوب می کند. درواقع هیدراته ماندن بدن، راهی ساده برای کاهش وزن است. لازم به ذکر است که برخی افراد نیز به دلیل نزدیک بودن بخش ارزیابی گرسنگی و تشنگی مغز، احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه گرفته و پرخوری می‌کنند. با نوشیدن آب کافی و مشاهده ی تغییرات خود و لاغری در یک ماه ، به معجزه ی این مایع حیات بخش ایمان خواهید آورد.

تخم مرغ

گفته می شود مصرف حدود ۷ الی ۱۲ تخم مرغ در یک هفته بی ضرر است البته اشخاصی که کلسترول بالایی دارند، باید در مصرف این ماده غذایی احتیاط کنند. این ماده غذایی سرشار از پروتئین و چربی است و در شما احساس سیری ایجاد می‌کند که پرهیز از پرخوری را نیز در پی خواهد داشت.

نان سبوس دار

نان سبوس داری که واقعا از سبوس تهیه شده باشد، به دلیل دارا بودن غلات کامل، به کاهش وزن کمک می کند.

سوپ

سوپ به دلیل مایع بودن، بدن را هیدراته نگه می دارد. به علاوه به دلیل داشتن آب بسیار، خیلی زود معده شما را پر می‌کند و احساس سیری خواهید کرد. سوپی که بر پایه غلات یا سبزیجات باشد، کالری پایینی داشته و به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر پخته شده با شیر کم چرب، باعث ایجاد حس سیری شده و به داشتن اندام زیبا کمک می کند. برای درست کردن این اوتمیل، جودوسر را با شیر روی حرارت ملایم گذاشته تا غلظت آن به حد دلخواه برسد. سپس موادی چون نسکافه، موز، کره بادام زمینی و… را هنگام سرو به آن اضافه کنید.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای، یک برنج همه کاره و زود هضم است که خوردن منظم آن با کاهش چربی مخصوصا کاهش چربی شکم همراه است.

مفزها

مغزها بسیار مغذی هستند. آن‌ها به دلیل وجود پروتئین و چربی‌های مفید خود، شما را برای مدتی طولانی‌ سیر نگه می‌دارند. بادام از اصلی ترین مغزهایی است که به کاهش وزن و حتی زیبایی پوست، مو و ناخن کمک می کند. این مغز حاوی پروتئین، فیبر و چربی های غیر اشباع مفید است که در کنترل احساس گرسنگی بسیار کمک کننده خواهد بود.

توت ها

اگر به خوردن خوراکی‌های شیرین علاقه مند هستید، به جای خوردن بیسکوییت‌های پرکالری، توت‌های کم‌کالری بخورید. توت ها حاوی مقدار زیادی آب و فیبر هستند و شما را برای مدتی طولانی‌ سیر نگه می‌دارند.

قهوه

قهوه متابولیسم بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می کند. البته اگر هنگام نوشیدن این نوشیدنی پرطرفدار، موادی چون شکر یا شیر به آن اضافه می کنید، برای کاهش وزن روی آن حساب باز نکنید.

گوشت و مرغ بدون چربی

پیش تر ذکر کردیم که اصل اولیه لاغری، دربافت پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر است چرا که پروتئین می تواند شما را برای مدتی طولانی سیر نگه دارد. سینه ی مرغ بدون پوست، قلوه گاو، گوشت راسته و گرد ران، کمتر از چهار گرم چربی اشباع شده دارند و اگر به صورت آب پز یا گریل استفاده شوند، از گزینه های عالی چربی سوزی خواهند بود.

سالاد

سالاد علیرغم حجم زیاد و معده پرکن بودن، کالری بسیار کمی دارد. کافی است سبزیجات مورد علاقه خود را در کاسه ای ریخته و آن را همراه با جوانه هایی چون جوانه گندم و افزودن روغن زیتون یا لیمو ترش، سرو کنید.

جمع بندی

امروزه رژیم های متنوعی مانند فستینگ، رژیم کتوژنیک و… بسیار متداول شده و به لاغری سریع کمک می کنند اما باید بدانید که رژیم غذایی تنها توشه ی سفر لاغری نیست و برای تناسب اندام و حفظ سلامتی خود؛ باید علاوه بر رژیم، انجام تمرینات قدرتی و فعالیت های هوازی خود را نیز افزایش داده، خواب منظم و کافی داشته، استرس را مدیریت کرده و به سمت تغییر سبک زندگی خود به سبکی سالم بروید.