آیا راهی برای قد بلندتر کردن کودکان و نوجوانان وجود دارد؟
آیا راهی برای قد بلندتر کردن کودکان و نوجوانان وجود دارد؟
ژنتیک عامل تعیین کننده قد افراد است. با این حال، تغذیه، ورزش، خواب کافی و غیره. عوامل دیگری نیز می توانند بر رشد قد کودکان تأثیر بگذارند.

به گزارش خبربین آنلاین؛ بلند قد بودن فواید خاص خود را دارد. نه تنها از نظر ظاهری موثر است، بلکه باعث افزایش سطح اعتماد به نفس می شود. با این حال، به عنوان یک پدیده طبیعی، قد تا حدی از کنترل ما خارج است زیرا هورمون های رشد در بدن افراد مختلف به طور متفاوتی عمل می کنند. به گفته متخصصان، ژنتیک عامل تعیین کننده در تعیین قد افراد است.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که عوامل محیطی (مانند رژیم غذایی و سبک زندگی) نیز می توانند بر قد افراد در طول سال های رشد تأثیر بگذارند. به گفته برخی از متخصصان سلامت، با افزودن انواع خاصی از مواد غذایی به برنامه غذایی روزانه و برخی روش های دیگر می توان قد را چندین سانتی متر افزایش داد. در زیر راه های افزایش قد در دوران رشد و اینکه آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است را خواهیم گفت.

دوران کودکی سنی است که قد افزایش می یابد و دوران پیری سنی است که قد کاهش می یابد.

نوزادان و کودکان دائما در حال رشد هستند. این به دلیل تغییرات در صفحات رشد در استخوان های بلند بازوها و پاها است. همانطور که صفحات رشد استخوان های جدید می سازند، استخوان ها به تدریج بلند می شوند و در نتیجه کودک بلندتر می شود.

نوزادان معمولاً در سال اول زندگی ۵۰ درصد رشد می کنند. کودکان بین ۲ تا ۵ سال معمولا ۶.۳ تا ۸.۹ سانتی متر در سال رشد می کنند. در سن ۱۰ سالگی، کودکان به طور کلی هر سال ۶.۳ سانتی متر رشد می کنند. در دوران نوجوانی که تقریباً از ۱۱ تا ۲۱ سالگی طول می کشد، نوجوانان به ۱۵ تا ۲۰ درصد آخر قد بزرگسالان خود می رسند. پس از این، صفحات رشد استخوان جدید را متوقف می کنند و رشد فرد متوقف می شود. با توجه به فرآیندهای طبیعی پیری، افراد با افزایش سن به تدریج شروع به کاهش قد می کنند.

چه رابطه ای بین رژیم غذایی و قد وجود دارد؟

قد یک عامل ثابت است و قد کودک بیشتر به قد والدین بستگی دارد. اگر پدر و مادر هر دو قد بلند باشند، احتمالاً کودک نیز قد بلند خواهد بود. با این حال، کودکان می توانند به طور طبیعی با یک رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین D رشد قد داشته باشند.

کودکان عموماً به سرعت رشد می کنند و در سنین ۶ تا ۸ سالگی جهش رشد کمی دارند. تقریباً ۲۵ درصد از رشد قد در دوران نوجوانی رخ می دهد. دو هورمون در این امر نقش دارند: هورمون رشد انسانی (HGH) و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) که تعیین کننده رشد طولی استخوان و حفظ توده استخوانی هستند. در حالی که هیچ غذایی وجود ندارد که به سرعت قد را افزایش دهد، برخی از غذاها ممکن است تولید هورمون رشد را تحریک کرده و به رشد استخوان کمک کنند.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که کودکان و نوجوانان از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل متشکل از میوه ها و سبزیجات فراوان استفاده کنند. این تضمین می کند که آنها تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد را دریافت می کنند.

پروتئین و کلسیم به ویژه برای سلامت و رشد استخوان مهم هستند. برخی از غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از: تخم مرغ، شیر و لبنیات (شیر، پنیر، ماست و کشک)، مرغ، گوشت، حبوبات، آجیل مخلوط، سبزیجات غنی از پروتئین و سبزیجات مانند اسفناج، مارچوبه و سبزیجات.

غذاهایی که باید اجتناب کنید

اگرچه تغذیه مناسب برای رشد و تکامل کودکان بسیار مهم است، اما برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که می توانند اثرات مضری بر سلامت کودکان داشته باشند. شکلات، دسر، چیپس، کلوچه، سیب زمینی سرخ کرده و غیره. از جمله مواردی است که باید از آن اجتناب کرد. این غذاها با وجود طعم منحصر به فردشان سرشار از قند، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده هستند که بر سلامت کودک تاثیر منفی می گذارد. خوردن بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده، جذب مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را مهار می کند.

چه راه های دیگری برای رشد قد کودکان وجود دارد؟

اگرچه انواع خاصی از غذاها می توانند باعث افزایش قد کودکان تا چند سانتی متر شوند، اما راه های دیگری نیز وجود دارد که می تواند تا حدودی به رشد قد کودکان کمک کند. این روش ها عبارتند از:

تمرین منظم

تحقیقات نشان می دهد که برخی از تمرینات با شدت بالا بر قد کودکان تاثیر می گذارد. ورزش هایی مانند شنا و یوگا می تواند به طولانی شدن ستون فقرات کمک کند. علاوه بر این، بسکتبال و والیبال پاسخ مثبتی هستند که با تحریک مرکز مغز برای ترشح هورمون رشد (GH) رشد فیزیکی را تسهیل می کنند.

خواب کافی

در طول خواب عمیق، بدن هورمون های لازم برای رشد را ترشح می کند. بنابراین، خواب کافی می تواند از رشد مطلوب حمایت کند. برعکس، نخوابیدن کافی در یک دوره زمانی طولانی می تواند در رشد سالم اختلال ایجاد کند و منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند ناتوانی کودک در تمرکز و یادگیری شود.

معاینات منظم

معاینات پزشکی فصلی به شما کمک می کند تا مشخص کنید که آیا فرزندتان به مکمل های تقویت کننده رشد نیاز دارد یا خیر.

محیط زیست سالم

ایجاد یک محیط عاری از استرس و دود می تواند تأثیر مثبتی بر رشد کودک داشته باشد. این نوع فضا برای رشد آنها مفید است.

آبرسانی (آب دادن به بدن)

اطمینان حاصل کنید که سطح مایع کودک کافی است. نوشیدن آب به پاکسازی بدن از سموم و همچنین تقویت فرآیندهای گوارشی کمک می کند.

وزن سالم را حفظ کنید

اضافه وزن و چاقی می تواند بر استخوان ها فشار وارد کند و رشد را مهار کند. در نتیجه حفظ وزن سالم بسیار مهم است.

فعالیت های در فضای باز

قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D را تامین می کند که برای سلامت و رشد استخوان ها مهم است. بنابراین کودک خود را تشویق کنید که در طول روز در فضای باز بازی کند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که مهمتر از نگرانی در مورد قد کودک، تأکید بر سلامت و رفاه کلی است. قد تا حد زیادی توسط عوامل ژنتیکی کنترل می شود و هر مداخله ای تنها می تواند به اطمینان حاصل شود که کودک به حداکثر پتانسیل قد خود می رسد.

توصیه می شود در مورد قد کودک خود با پزشک عمومی مشورت کنید. پزشک عمومی می تواند قد و رشد کودک شما را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا برای افزایش رشد قد نیاز به اقدام خاصی است یا خیر. همچنین باید توجه داشت که فقط به این دلیل که یک فرد نمی تواند به حداکثر قد بالقوه خود برسد به این معنی نیست که او سالم یا متعادل نیست. برعکس، عوامل اضافی زیادی وجود دارد که به سلامت کلی کودک کمک می کند و رشد شخصیت به جای ویژگی های فیزیکی برای موفقیت کودکان مهم است.