بررسی دو موضوع کمبود و گرانی گوجه در بازار میوه و تره بار و  بررسی قطع درختان اماکن فرهنگی پایتخت در”برنامه تهران ۲۰″
بررسی دو موضوع کمبود و گرانی گوجه در بازار میوه و تره بار و  بررسی قطع درختان اماکن فرهنگی پایتخت در”برنامه تهران ۲۰″
ر حال حاضر با همین کمبود گوجه ای که داریم روزانه هزارتن گوجه به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، پاسکتان، قزاقستان، ازبکستان عرضه می شود. که می توانیم از هزارتن گوجه صادراتی، حداقل پانصد تن را در بازار داخلی توزیع کنیم.

به گزارش خبربین آنلاین؛ مصطفی دارایی نژاد؛ رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران و ایوب فصاحت؛ مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران با شرکت در برنامه تهران ۲۰ به بررسی وضعیت گرانی گوجه در بازار میوه و تره بار پایتخت پرداختند.
ابتدای برنامه، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران گفت: متاسفانه به دلیل بارندگی های اخیر علی الخصوص بارش تگرگ منجر به از بین رفتن گوجه ها شد. گوجه های مناطق بهبان و بوشهر از ۱۰ روز آینده بازار به تعادل خواهد رسید و انتظار داریم به ازای هر کیلو حدود ده هزارتومان افت قیمت داشته باشیم.قیمت گوجه در میادین میوه و تره بار:
مصطفی دارایی نژاد در خصوص قیمت فعلی گوجه در میادین میوه و تره بار گفت: دیگر افزایش قیمتی برای گوجه نخواهیم داشت، در حال حاضر گوجه باران خورده در میادین میوه و تره بار حدود کیلویی ۲۲ هزارتومان و گوجه هایی که در معرض بارش باران و تگرگ نبوده اند کیلیویی ۳۲ هزار تومان به فروش می رسد.

ایوب فصاحت؛ مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران نیز در خصوص قیمت گوجه در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: گوجه فرنگی انباری حدودا کیلیویی ۲۰ هزارتومان، گوجه فرنگی بوته ای کیلویی ۲۶ هزارتومان و گوجه فرنگی گلخانه ای کیلویی ۳۰ هزارتومان می باشد.

انتقاد از عملکرد تعاونی های روستایی و وزارت جهادکشاورزی:

در ادامه مصطفی دارایی نژاد گفت: از  وزارت جهاد کشاورزی می خواهیم: زمانی که بار محصولات با مشکل مواجه می شوند، تعاونی های روستایی باید تمهیداتی را بیندیشند تا بازار را کنترل کنند. وظیفه اصلی و دلیل پیدایش تعاونی روستایی برای همچین مواقعی است. از تعاونی های روستایی نباید تنها یک اسم داشته باشیم.
در حال حاضر با همین کمبود گوجه ای که داریم روزانه هزارتن گوجه به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، پاسکتان، قزاقستان، ازبکستان عرضه می شود. که می توانیم از هزارتن گوجه صادراتی، حداقل پانصد تن را در بازار داخلی توزیع کنیم.
وی تاکید کرد: از وزارت جهادکشاورزی تقاضا داریم توجه بیشتری به تهران و یازار داخلی داشته باشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران ادامه داد: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در چهارفصل سال میوه داریم اما تنها کشوری هستیم که هیچ برنامه ریزی درستی نداریم.

باید با مردم شفاف باشیم این مسائل در اختیار من و آقای فصاحت نیست، بلکه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و تعاونی های روستایی است.

کاهش قیمت گوجه تا ۱۰ روز آینده:
رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران گفت: بارندگی های اخیر باعث شد کشت گوجه در روستاهای ما بین ۲۰ تا ۳۰ روز عقب بیفتد، ان شاءالله ظرف ۱۰ روز آینده قول می دهیم قیمت گوجه کاهش می یابد.

اعلام قیمت میوه و آمادگی میادین میوه و تره بار تهران برای شب یلدا:

مصطفی دارایی نژاد افزود تمهیداتی را برای شب یلدا در نظر گرفته ایم و میوه هایی نظیر انارف سیب، پرتقال، نارنگی و هندوانه در سردخانه ها نگهداری می کنیم تا برای توزیع میوه شب یلدا مشکلی نداشته باشیم.
وی ادامه داد:  انار برای شب یلدا بستگی به کیفیتی که دارد از کیلیویی ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان، پرتقال از کیلویی  ۸ تا ۱۷ هزارتومان، هندوانه نیز کیلویی ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان قیمت گذاری شده است.

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران نیز در خصوص قیمت میوه های شب یلدا گفت: حداکثر قیمت انار در میادین شهرداری تهران کمتر از کیلویی ۳۰ هزارتومان خواهد بود. پرتقال کیلویی ۱۲ هزار تومان، سیب کیلویی ۲۳ هزارتومان خواهد بود.

بررسی قطع درختان در کاخ سعدآباد:

هیچ درختی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد قطع نشده

در ادامه برنامه سید حسین علوی آزاد؛ مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و جبار آوج؛ مدیراجرایی و فنی کاخ گلستان در خصوص وضعیت نگهداری اماکن فرهنگی و ملی پایتخت گفتگو کردند.

سید حسین علوی آزاد در ابتدا گفت: هیچ درختی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد قطع نشده است.

وی افزود: تصاویر با مضمون آن که الواری پشت ماشین جمع آوری شده، منتشر شد. اما این تصاویر متعلق به تنه ی درخت های افتاده و خشکه گیری های سال های گذشته است که  در صورت عدم جمع آوری این الوار ممکن است خطرات بزرگ تری ایجاد شود.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ادامه داد: در مجموعه ما درختانی وجود دارد که بعضا دچار آفت شده اند، مثل قارچ یا سوسک های چوب خوار که می توانند درختان را از ریشه نابود کنند. بیانیه شهرداری تهران و ریاست شورای اسلامی شهر تهران نیز صراحتا تایید می کنند که این درختان دچار آفت شده است. نهایتا امثال این درختان بریده شده اند و اگر نمیشد، جان مردم و بازدیدکنندگان از مجموعه سعدآباد به خطر می افتاد.

مسئله سعدآباد قطع درختان نیست، بلکه اموال بسیار قیمتی و بارزش مخازن سعدآباد است

سید حسین علوی آزاد توضیح داد: یک آبنمای سنگی بسیار نفیس و دارای حجاری های تاریخی با قدمت حدود ۱۰۰ ساله در یکی از محوطه های غیر تاریخی و جنگلی مجموعه سعدآباد دفن شده بود. طی یک کاوش اتفاقی که در تنظیف مجموعه صورت گرفته بود کشف می شود.

وی افزود: احتمالا این آبنما به صورتی عمدی در بخش غیرتاریخی مجموعه با نیت خارج نمدن آن از مجموعه دفن شده بود. که پس از کشف آن و انتشار خبر کشف، بالافاصله اخباری مبنی بر قطع درختان گسترده مجموعه سعدآباد منتشر می شود. داستان کاملا به یکدیگر مرتبط است.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تاکید کرد: این یک طرح سرقت بود که اولین و آخرین بار هم نخواهدبود.

خروج فرش های نفیس از مجموعه سعدآباد

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در واکنش به سوال مجری برنامه در خصوص خروج فرش های قیمتی و باارزش از کاخ سعدآباد گفت: من به مدت پنج ماه است که در این مجموعه مشغول به فعالیت شده ام، انتشار اخبار مرتبط با موضوع خروج  فرش های نفیس به سال گذشته بر می گردد. اما این اخباری بود که سال گذشته منتشر شد، سرقتی که اتفاق افتاده بود بین سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در دولت رخ داده بود. اما با تحقیق و تحفصی که در دولت فعلی صورت گرفت، اخبار سرقت مذکور را سال گذشته منتشر نمودند.

سید حسین علوی آزاد افزود: فرش ها از کاخ حافظیه که در اختیار رئیس جمهور دولت قبل و تیم همراهشان بوده سرقت شده بود و متاسفانه هیچ یک از عزیزان اون دوره تا این دوره هیچ پاسخی نداده اند.

پیدایش تهران به دلیل درختان کاخ گلستان

جبار آوج؛ مدیراجرایی و فنی کاخ گلستان نیز توضیحاتی را در خصوص اموال طبیعی مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان ارائه کرد و گفت: وجود تهران به دلیل درختان کاخ گلستان بوده است. در زمان حکومت صفویه، تهران چنارستان بوده که مورد پسند پادشاهان صفوی قرار می گیرد و نهایتا در این چنارستان اتراق می کنند. که همچنان چنارهایی در این نقطه از تهران هستند که معروف به چنارهای شاه عباسی است که مربوط به دوران صفویه با قدمتی ۴۰۰ ساله است.

وی افزود: بحث آفت زدگی و قارچ گذاری درختان در کاخ گلستان نیز هست. به دلیل جغرافیای تهران این آفت ها در درختان نفوذ می کنند که امری طبیعی است که باید مراقبت های ویژه برای جلوگیری از این مسئله صورت بگیرد اما بعضا کار به جایی می کشد که دیگر هیچ راهی برای زنده نگهداشتن درخت ها باقی نمی ماند و درخت از ریشه، شاخ و برگ و حتی داخل تنه به پوسیدگی و تهی شدن می رسد. در این صورت درخت ها اگر به موقع برچیده نشن عاملی خطرناک برای توسعه این آفت ها به سایر درختان می شوند.