دمنوش برای گرفتگی بینی
دمنوش برای گرفتگی بینی
یکی از مشکلات فصل زمستان برای برخی افراد گرفتگی بینی است. که بسیار سخت و ناراحت‌کننده است. در پایان یک روز سرد زمستانی ، هیچ چیز بهتر از لذت بردن از یک فنجان نوشیدنی داغ برای گرم‌کردن استخوان‌ها و تسکین سینوس ها نیست. اگر بیمار هستید و احتقان سینوس را تجربه می‌کنید، اغلب به دنبال راهی آسان برای درمان مشکلات سینوس خود هستید. اگرچه که داروهای شیمیایی می تواند به شما کمک کند، اما درمان‌های طبیعی نیز مفید هستند و ضرر کمتری را به بدن شما می‌رسانند. نوشیدن یک فنجان دمنوش داغ نه تنها راهی عالی برای گرم کردن و آرامش شماست. بلکه راهی عالی برای درمان طبیعی احتقان سینوس یا عفونت سینوسی، تسکین‌گلودرد و کمک به از بین بردن احتقان باشد. اگر می‌خواهید بدانید کدام دمنوش برای گرفتگی بینی شما مفید است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

به گزارش خبربین آنلاین؛ نوشیدن یک فنجان دمنوش گیاهی برای دردهای سینوسی مفید است. این دمنوش‌ها راه مؤثر و طبیعی برای تسکین علائم دردناک و عفونت سینوسی هستند. اگر به دنبال یک درمان خانگی مؤثر هستید، برخی از بهترین دمنوش‌ها را برای مشکلات سینوسی و گرفتگی بینی خود امتحان کنید، تا احساس بهتری در فصل زمستان داشته باشید.و بتوانید از این فصل نیز لذت ببرید.

  • دمنوش اکیناسه

اکیناسه (Echinacea) یا سرخارگل دارای خواص بسیار زیادی است. که در میان خواص بیشمار خود، دارای خاصیت ضد التهاب و ضدعفونی‌کننده نیز دارد. پس بنابراین دمنوش اکیناسه برای سرماخوردگی و آنفولانزا و تسکین دردهای سینوسی و برطرف شدن گرفتگی بینی بسیار مفید است.

  • دمنوش سنجد

یکی دمنوش‌های گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی که با اکیناسه ترکیب می شود، سنجد دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است که می تواند به شما کمک کند دوباره روی پای خود بنشینید.

  • چای نعناع

نعناع فلفلی یک راه عالی برای تسکین معده و سینوس‌های شماست. نعناع می‌تواند به آرام شدن معده و باز کردن سینوس‌ها کمک کند، زیرا در درمان احتقان و علائم آن موثر است.

  • چای لیمو

فشردن یک لیمو در چای سیاه  یا نوشیدن دمنوش لیمو، راهی عالی برای تسکین گلودرد است، زیرا دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش احتقان و ناراحتی کمک کند. لیمو را ورقه ورقه کرده و در آب جوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه آن را در فنجان ریخته و با عسل شیرین کنید و سپس میل کنید .

  • دمنوش بابونه
بیشتر بخوانید  تاریخچه چای

بابونه گل زیبایی است که می تواند به تسکین و آرامش ذهن و سینوس‌های شما کمک کند. دمنوش بابونه همچنین می‌تواند به کاهش خارش و گلودرد شما نیز کمک کند و گرفتگی بینی شما  را برطرف نماید.

  • چای سبز

چای سبز نیز یک درمان مؤثر برای عفونت سینوسی است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به دفع عفونت های سینوسی و مبارزه با آن کمک کند. به چای سبز خود مقداری لیمو و زنجبیل نیز اضافه کنید. در کنار طعم خوش آن خواص آن را چندین برابر کرده‌اید.

  • دمنوش اکالیپتوس

برگه‌های اکالیپتوس یک دمنوش عالی برای گرفتگی بینی است. اکالیپتوس را در یک قوری ریخته و بر روی آن آب جوش بریزید و سپس بگذارید دم بکشد. سپس آن را با مقدار کمی عسل شیرین کنید و میل کنید. حتی بوی خوش فنجان نیز باعث برطرف شدن گرفتگی بینی شما می‌شود. از این گیاه می‌توانید برای بخور نیز استفاده کنید.

  • آویشن

گیاه آویشن به دلیل وجود تیمول و کارواکرول دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند. این گیاه معطر که اغلب با ادویه آن بسیار آشنا هستید. برای سرفه، سرماخوردگی و گرفتگی مجاری بینی بسیار مؤثر است. شما می‌توانید پس از دم کردن این دمنوش آن را با عسل شیرین کرده و نوش جان کنید. ترکیب آویشن و عسل سبب بهبودی سینوس‌ها و باز شدن مجاری بینی خواهد شد.

  • دمنوش زنجبیل
بیشتر بخوانید  بهترین زمان مصرف چای رویبوس

ریشه زنجبیل نیز جزء گیاهان مؤثر برای سرماخوردگی است. در فصل زمستان دمنوش زنجبیل برای سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مؤثر است. این دمنوش از دیرباز در طب سنتی مورد توجه بوده است. و با خاصیت گرم خود در فصل زمستان برای سرفه و گرفتگی بینی بسیار مفید است. پس از درست کردن دمنوش مقداری عسل و یک قطره لیمو در آن بچکانید، طعم آن را بسیار دلچسب‌تر می‌کند.

  • دمنوش گزنه

گیاه گزنه، حاوی سروتونین و استیل‌کولین است. این گیاه می‌تواند هیستامین بینی را مسدود و سبب کاهش گرفتگی بینی افراد در زمستان شود. اگر چه از گزنه بیشتر در غذا به‌ویژه سوپ استفاده می‌شود. اما از گزنه نیز می‌توان به‌عنوان دمنوش برای گرفتگی بینی نام برد.

  • دمنوش شیرین بیان

اگرچه از دمنوش شیرین بیان بیشتر برای درمان دردهای گوارشی استفاده می‌شود. اما نتایج به‌دست آمده نشان داده است، که از این گیاه نیز می‌توان برای سرماخوردگی و برطرف شدن گرفتگی بینی استفاده کرد. زیرا این دمنوش گرفتگی سینه و مخاط بینی را برطرف می‌کند.

بهتر است پس از تهیه دمنوش آن را با مقدار کمی عسل شیرین کنید.

داروهای گیاهی مفید برای گرفتگی بینی

  • بخور دادن

یکی از راه‌های بسیار مؤثر برای باز شدن گرفتگی بینی این است که شما محیط اطرافتان را مرطوب نگه دارید. برای این کار می‌توانید از یک قابلمه آب جوش و گیاهان مختلفی مثل اکالیپتوس، بابونه و یا آویشن استفاده کنید. شما می‌توانید این گیاهان را باهم ترکیب کرده و یا حتی فقط از یکی از آنها استفاده کنید.

  • سیر

یکی دیگر از گیاهان مؤثر برای گرفتگی بینی سیر است. روغن سیر و یا دمنوش سیر و یا حتی ریختن سیر در غذا می‌تواند در فصل زمستان از سرماخوردگی و بسته شدن مخاط بینی جلوگیری کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید، که به کودکان دمنوش یا روغن سیر ندهید و فقط در غذا از آن استفاده کنید.

  • سرکه سیب

ترکیب سرکه سیب تصفیه نشده، با عسل و آب ولرم نیز یک نوشیدنی عالی برای گرفتگی بینی است.