قابلیت های باورنکردنی هوش مصنوعی
قابلیت های باورنکردنی هوش مصنوعی
هدف اصلی هوش مصنوعی، تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. در این گزارش به جزئیات بیشتر این تکنولوژی پرداختیم.

به گزارش خبربین آنلاین؛ مهدی مصلحی؛ هوش مصنوعی شاخه‌ای وسیع از علوم کامپیوتر به حساب می‌آید که اصطلاحات بسیاری در خصوص آن در این حوزه وجود دارند. برای اینکه بتوان کامپیوترها را برای انجام آنچه در توان انسان است به کار گرفت، نیاز به مقدار داده‌های بسیار زیادی وجود دارد. مجموعه داده‌های بزرگ باعث می‌شوند تا بتوان با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی الگوها را شناسایی کرد، پیش‌بینی انجام داد و در خصوص اقدامات مورد نیاز توصیه‌هایی را ارائه داد.

هوش مصنوعی همین حالا هم در تمام جنبه‌های زندگی انسان‌ها وجود دارد و به کار گرفته می‌شود. اما همچنان بهترین سیستم‌های هوش مصنوعی امروزی نمی‌توانند از برخی جهت‌ها با مغز انسان رقابت کنند. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ برنامه کامپیوتری «آلفاگو» (AlphaGo)، بازیکن حرفه‌ای و اسطوره‌ای بازی Go را شکست داد. اما اگر از همان کامپیوتر بخواهیم اتومبیلی را براند یا راه برود یا حتی مونوپولی بازی کند، قطعاً نخواهد توانست به تنهایی چنین کارهایی را انجام دهد و حتماً باید توسط انسان برای آن هدف خاص ساخته شود و آموزش ببیند.

قدرت محاسباتی هوش مصنوعی بسیار گسترده و عظیم است، اما مغز انسان قابلیت این را دارد که در بسیاری از جنبه‌ها مجموعه داده‌هایی بسیار وسیع‌تر و روش‌هایی بسیار بهینه‌تر را به کار بگیرد.

در درجه اول هوش مصنوعی شامل استفاده از کامپیوترها برای انجام کارهایی می‌شود که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. انسان‌ها می‌توانند با چشمانشان ببینند و آنچه می‌بینند را پردازش کنند. انسان‌ها می‌توانند محیط خود را درک کنند و در محیط به اطراف حرکت کنند. مغز انسان قابلیت و توانایی دیدن الگوها را دارد. همچنین انسان‌ها می‌توانند با استفاده از زبان‌های مختلف با یکدیگر صحبت کنند.

تعریف ساده ای از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که بگونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

هوش مصنوعی چه کارهایی انجام می دهد؟

تقلید از ساختار مغز انسان، درک متقابل و کمک دوطرفه، خودآموزی و بازاندیشی در مورد گونه‌های مختلف حیات بیولوژیکی، جایگزینی افراد در مشاغل مختلف و تقلب در بازی‌های کامپیوتری همگی تنها برخی از کارهایی هستند که امروزه هوش مصنوعی انجام می‌دهد. در این بخش سعی شده است تا به برخی از توانایی‌ها و قدرت‌های ماورایی هوش مصنوعی پرداخته شود.

هوش مصنوعی به چه شکل‌هایی در دسترس است؟

در حال حاضر تعداد زیادی سرویس هوش مصنوعی در دسترس مصرف‌کنندگان عمومی و کسب‌وکارها قرار دارد که می‌توان از آن‌ها برای تسریع انجام وظایف و تسهیل زندگی روزمره استفاده کرد. احتمالا همین حالا که این مقاله را مطالعه می‌کنید یکی از دستگاه‌های هوشمند در خانه شما از این فناوری بهره می‌برد.

در اینجا چند نمونه متداول از هوش مصنوعی که به‌صورت رایگان یا پولی در دسترس عموم قرار دارد را بررسی می‌کنیم.

دستیارهای صوتی: آمازون الکسا که در بلندگوی هوشمند Echo تعبیه شده است یا اپل سیری در آیفون و گوگل اسیستنت همگی برای درک و پاسخ به سوالات یا دستورات شما از فناوری پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کنند.

چت‌بات‌ها: چت‌بات‌های هوش مصنوعی شکل دیگری از دستیارهای مجازی هستند که می‌توانند با مردم تعامل داشته باشند و در برخی موارد، مکالمات انسان‌گونه را انجام دهند و حتی احساس همدلی و نگرانی را تقلید کنند.

ترجمه زبان: یادگیری ماشینی بسیار گسترده است و سرویس‌هایی مانند Google Translate، Microsoft Translator، Amazon Translate و ChatGPT همگی برای ترجمه متن از این فناوری بهره می‌برند.

بهره‌وری: Microsoft 365 Copilot یک نمونه عالی از LLM (مدل زبانی وسیع) است که به‌عنوان ابزار بهره‌وری هوش مصنوعی استفاده می‌شود و در نرم‌افزارهای Word، Excel، Outlook، PowerPoint، Microsoft Teams و موارد دیگر تعبیه شده است تا اتوماسیون وظایف را انجام دهد.

به‌کمک این فناوری فقط با پرسیدن عبارت «درباره آخرین وضعیت پروژه به تیم ایمیل بفرست»، Copilot به‌طور خودکار اطلاعات را از ایمیل‌ها و اسناد مختلف جمع‌آوری می‌کند تا متنی را مطابق با آنچه که شما خواسته‌اید تولید کند.

تشخیص تصویر و ویدیو: برنامه‌های مختلف برای یافتن اطلاعاتی در مورد محتوای تصاویر و ویدیوها مانند چهره‌ها، متن و اشیای استفاده شده در آن‌ها، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. Clarifai سرویسی است که برای سازماندهی داده‌های بدون‌ ساختار از منابع مختلف از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند.

سرویس Rekognition آمازون که یکی از قابلیت‌های سرویس AWS این شرکت است، به کاربران اجازه می‌دهد با آپلود کردن تصاویر، اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

توسعه نرم‌افزار: بسیاری از توسعه‌دهندگان استفاده از ChatGPT را برای نوشتن و عیب‌یابی کدهای خود شروع کرده‌اند؛ اما به‌غیر از ChatGPT، ابزارهای هوش مصنوعی بسیاری برای آسان کردن کار برنامه‌نویس‌ها در دسترس است.

برای مثال، سرویس برنامه‌نویسی جفت یا دونفره GitHub Copilot که توسط شرکت OpenAI Codex توسعه یافته است، یک مدل زبان مولد است که می‌تواند با تکمیل خودکار و فوری کدها و کامنت‌ها، کدنویسی سریع‌تر را با تلاش کمتر میسر کند.

ایجاد یک کسب‌وکار: جدا از اینکه یک کاربر معمولی به‌صورت روزمره از هوش مصنوعی در اشکال مختلف استفاده می‌کند، سرویس‌هایی وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی را برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. از جمله این سرویس‌ها می‌توان به GPT-4 API از شرکت OpenAI اشاره کرد که با استفاده از فناوری LLM، قابلیت ساخت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها را میسر می‌کند.

سرویس Bedrock از آمازون نیز مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر ابر را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

اهداف استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها

بالارفتن مزایای رقابتی و کارایی

تعاملات پیشرفته و خودکار با مشتریان، شرکا و کارمندان

افزایش بهره‌وری با توجه به اتوماسیون فرایندها

هوشمندسازی ماشین‌ها، وسایل نقلیه و ساختارها

بهبود ارتباط با مشتری و درنتیجه افزایش تقاضای مشتریان

بهبود تحلیل‌های بلادرنگ (Real Time) ویدیوها و صداها

تاثیرات هوش مصنوعی تا ده سال آینده بسیار بیشتر و پررنگ تر خواهد شد. چرا که همه صنایع در صدد این هستند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در فرایندهای کلیدی و مدل‌های کسب و کار خود بهره بگیرند. در این مسیر، ابتکار، پیاده‌سازی و مدیریت، گلوگاه هر کسب و کار می‌باشد. برنامه ریزی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است. پروژه‌های ابتدایی هوش مصنوعی ممکن است با تاخیر مواجه شوند اما تاخیر اهمیتی ندارد. چرا که  ریسک و خطرپذیری ناشی از عدم استفاده از AI، بسیار بالا است.