امیرعبداللهیان در جده و تأکید بر اخراج رژیم اسرائیل از مجمع عمومی
امیرعبداللهیان در جده و تأکید بر اخراج رژیم اسرائیل از مجمع عمومی
وزیر امور خارجه ایران در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جده ضمن ارائه پیشنهاداتی عملی از جمله توقف هر چه سریع‌تر جنگ و بازگشایی فوری معبر رفح، خواستار اخراج رژیم اسرائیل از مجمع عمومی سازمان ملل شد.

به گزارش خبربین آنلاین : در یکصد و پنجاه و یکمین روز از حملات رژیم اسرائیل علیه مردم غزه که به شهادت بیش از ۳۰ هزار نفر منجر شد، جده بار دیگر برای دومین بار ظرف حدود پنج ماه گذشته میزبان نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی بود.
نشستی که از سوی وزیر امور خارجه ایران و وزرای خارجه عربستان، اردن و ترکیه پیشنهاد شد. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ در رأس هیأتی راهی جده شد تا ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با برخی همتایان خود دیدار و گفت‌وگو کند.
ناصر کنعانی سخنگو، رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا و محمد علی‌بک دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس از جمله همراهان امیرعبداللهیان بودند.جده ۲۶ مهر ماه و بعد از آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، شاهد برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه این سازمان بود و ۲۰ آبان ماه نیز نشست سران اسلامی و عربی در ریاض برگزار شد و با وجود تأکید سران بر توقف فوری جنگ، جنایات صهیونیست‌ها در غزه همچنان ادامه دارد.

رفع موانع عمره از جمله مباحث مورد گفت‌وگو با فرحان
حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به جده با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. دیداری که به گفته امیرعبداللهیان در آن درباره وضعیت عمره مفرده و رفع موانع در این خصوص گفت‌وگو شد.
وزیر خارجه عربستان سعودی هم در این دیدار بر اراده این کشور برای برداشتن گام‌های جدید در مسیر پیشبرد روابط با ایران تأکید کرد.
امیرعبداللهیان درباره این دیدار به خبرنگاران گفت: آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی، تجاری و انجام حج عمره و موانع موجود و رفع موانع را مورد توجه قرار دادیم و با توجه به دیدار آقای رئیسی و محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان و توافقاتی که در آن دیدار برای برداشتن گام‌های بلند در روابط انجام شد،‌ پیگیری موضوعات مورد توجه ما قرار داشت.

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز از جمله مقاماتی بود که امیرعبداللهیان در حاشیه نشست جده دیدار کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار مسأله فلسطین را مسأله محوری و مرکزی جهان اسلام خواند و بر ضرورت تلاش قوی‌تر و موثرتر سازمان همکاری اسلامی برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به جنایت جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین خاصه فاجعه انسانی در غزه تأکید کرد.