اولین نشست شورای عالی کار برای تعیین مزد فردا دوشنبه برگزار می‌شود
اولین نشست شورای عالی کار برای تعیین مزد فردا دوشنبه برگزار می‌شود
معاون روابط کار وزیر تعاون گفت: نخستین نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده ، فردا دوشنبه برگزار می‌شود.

به گزارش خبربین آنلاین : علی حسین رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مورد تعیین حداقل مزد کارگران،‌ گفت: تا کنون ۳ نشست کمیته تخصصی مزد ذیل شورای عالی کار برگزار شده و جلسه چهارم هم امروز برگزار می‌شود، اما هنوز سبد معیشت خانوار کارگری مشخص نشده است.

معاون روابط کار این را هم گفت: فردا صبح نیز قبل از نشست شورای عالی کار کمیته مزد برگزار می‌شود،‌ چارچوبهای سبد معیشت کارگری مشخص است،‌ که امیدواریم قبل از نشست شورای عالی کار تعیین شود.

رعیتی فرد با اشاره ماده ۴۱ قانون کار عنوان کرد، حداقل مزد کارگران برای سال آینده بر اساس دو معیار سبد معیشت خانوار میانگین کارگری و تناسب با نرخ تورم تعیین می‌شود که نرخ تورم سالانه منتهی به آخر بهمن از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است،‌ سبد معیشت خانوار کارگری هم مشخص خواهد شد.

وی در مورد این که آیا فردا حداقل مزد تعیین می‌شود، گفت: تلاش بر این است که در نشست فردا عصر شورای عالی کار،‌ حداقل مزد کارگران تعیین شود.

رعیتی‌فرد، این را هم گفت: در نشستهای شورای عالی کار ۵ نماینده کارگران،‌ نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت دعوت می‌شوند، تا در مورد تعیین مزد مذاکره کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۵.۵ میلیون نفر کارگر بیمه شده اصلی داریم که ۱۰.۷۷ میلیون نفر بیمه شده اجباری و بقیه بیمه اختیاری یا بیمه های خاص دارند.

سهم دستمزد کارگر در هزینه تمام شده در بنگاههای بزرگ مثل پتروشیمی و پالایشگاه حدود ۷ درصد است، ولی در بنگاههای کوچک و خدماتی تا ۷۰ درصد هزینه تولید را تشکیل می‌دهد.