تاسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه در راستای توسعه همکاری اقتصادی
تاسیس بانک مشترک بین ایران و سوریه در راستای توسعه همکاری اقتصادی
به گفته شفیق دیوب سفیر سوریه در تهران هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه وجود ندارد و از جمله تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه همکاری بین دو کشور ایجاد بانک مشترک بین دو کشور است.

به گزارش خبربین آنلاین: شفیق دیوب امروز در همایش معرفی فرصت ها ورود به بازار سوریه، اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه راهبردی و تاریخی است که این روابط نه تنها در خدمت دو کشور بلکه در خدمت امنیت دو منطقه است. عمر این روابط بیش از ۴ دهه است و فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است که با وجود تلاش دشمنان در جهت تخریب روابط ما راه توسعه خود را ادامه می دهیم.
سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران اظهار داشت: روابط دو کشور بسیار مستحکم است و انشالله ادامه می یابد تا همکاری های دو کشور در تمام حوزه ها شکل بگیرد.
وی افزود: روابط دو کشور در حوزه های سیاسی، امنیتی بسیار پیشرفته است اما روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی و تجاری در سطح روابط سیاسی نیست و مقامات دو کشور تا این لحظه از سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور راضی نیستند.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی بین دو کشور ایران و سوریه بسیار دارای اهمیت است گفت: بخصوص بعد از اینکه سوریه توانست با همکاری هم‌پیمانان خود مانند ایران تروریسم را شکست دهد.
دیوب بیان داشت : بنابراین همانطور که در میدان جنگ با هم شریک بودیم باید در بازسازی آنچه که تروریسم در سوریه تخریب کرده است شریک باشیم.
وی اظهار داشت: زلزله سال گذشته در سوریه نیز تخریب بسیاری داشت لذا سوریه در حال حاضر در شرف فصل جدیدی از همکاری اقتصادی بین دو کشور است.
سفیر سوریه در تهران بیان دلشت : بعد از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه و همچنین برگزاری پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک در تهران اکنون هیچ مانعی جهت توسعه تجارت بین ایران و سوریه وجود ندارد.
دیوب اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهمی که در جلسات مشترک اتخاذ شده ایجاد بانک مشترک بین ایران و سوریه، ایجاد بیمه خود اتکایی، انجام مراودات و مبادلات تجاری با تکیه بر تهاتر و حذف تعرفه گمرکی ۸۸ قلم کالای و رساندن تعرفه آن از ۴ به صفر است.
سفیر ایران در سوریه اظهار داشت : ما از شرکت های ایرانی دعوت می کنیم که پروژه های راهبردی در سوریه داشته باشند. پس از بازگشت جمهوری عربی سوریه به اتحادیه عرب باید برنامه ریزی اقتصادی برای همکاری های راهبردی داشته باشیم و لذا از شرکت های ایرانی دعوت می کنیم تا در تمام مناقصه هایی که دولت سوریه و ارگان های این کشور برگزاری می کنند شرکت کنند ما این مناقصات را به تجار ایرانی از طریق وزارت امور خارجه ایران اطلاع رسانی می کنیم.