جمع آوری کودکان کار در تهران
جمع آوری کودکان کار در تهران
رئیس سازمان بهزیستی به موضوع جمع آوری کودکان کار اشاره کرد و گفت: شهرداری در این زمینه کار را آغاز کرده است.
به گزارش خبربین آنلاین؛ علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در صحن شورای شهر تهران در خصوص اقدامات این سازمان گفت: آحاد جامعه باید از خدمات پیشگیرانه و تخصصی بهره بگیرند و اگر تنوع زیستی خدمات را در نظر بگیریم می‌توانیم نقش مدیریت شهری را مورد توجه قرار دهیم.
قادری با بیان اینکه درخواست ما از شورا حضور و هم افزایی بیشتر است، گفت: سازمان‌های حمایتی کشور بر اساس دهک‌بندی اختصاصی افراد را تحت پوشش منابع مادی خود قرار می‌دهند و امروز با وجود عقب افتادگی تاریخی با تلاش دولت هیچ پشت نوبتی برای ارائه مستمری نداریم.
به گفته قادری، به طوری که امروز یک میلیون و ۵۲۳ هزار نفر از خدمات بهزیستی بهره می‌گیرند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگر سخنانش گفت: در صیانت از خانواده‌های دارای چندقلو نیز پشت نوبتی نداریم و خدمات به معلولین، دسترس پذیری و مناسب سازی برای این قشر از جامعه باید با جدیت دنبال شود.
قادری با تاکید بر اینکه با توجه به وجود تاکسی های اینترنتی و پلتفرم ها و سکوهای مجازی، تلاش ما این است که قشر بیشتری از معلولان این خدمات بگیرند، گفت: جلسات مختلفی در سازمان بهزیستی با حضور نمایندگان مدیریت شهری تشکیل شده است.
وی به موضوع جمع آوری کودکان کار اشاره کرد و گفت: شهرداری کار را آغاز کرد و جلسات متعددی در همین راستا برگزار شد.
در ادامه جلسه امروز زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن شورا، با بیان اینکه امسال فعالیت های وسیعی در سازمان بهزیستی و مدیریت شهری انجام شده و مصداق آن توسعه مددسراها، یاورشهرها و پویاشهرهاست، اظهار کرد: افراد دارای معلولیت ذهنی به حاشیه رانده شده اند و مورد کم لطفی قرار گرفته اند و خانواده های آنها انبوهی از مطالبات دارند.
وی افزود: در راستای پیش بینی فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و ساماندهی وضعیت شهر برای معلولان جسمی و حرکتی هنوز اقدام چندانی صورت نگرفته است؛ ما هنوز راهنما و ضوابط لازم برای اینکه بدانیم معابر و پارک ها را چگونه باید ساماندهی کنیم، نداریم. این موضوع باید یکی از دغدغه های معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی باشد و این مناسب سازی باید مورد بحث و همفکری بین سازمان بهزیستی و شهرداری قرار بگیرد.
شمس احسان با تأکید بر گفتمان سازی در سازمان بهزیستی در این خصوص، تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال می توان سازوکارهای کارآفرینی را برای اقشاری همچون زنان سرپرست خانوار با اقدامی مشترک ایجاد کرد و فرایندی تعریف کرد تا زنان به زنجیره اقتصادی متصل شوند.نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در تهران متناسب با کیفیت زندگی شهروندان، اظهار کرد: همکاری بین شهرداری و سازمان بهزیستی می تواند تاثیر بسزایی برای رفع چالش ها و استفاده کارآمد از منابع و ارائه خدمات داشته باشد.

وی ادامه داد: خشونت های خانوادگی یکی از مسائلی است که زنان آسیب بیشتری از آن می بینند و نیازمند ایجاد فضایی برای استفاده این بانوان هستیم. یکی دیگر از مشکلات کاهش سن خودکشی است و پرسش ما این است که سازمان بهزیستی چه اقدامی در راستای کاهش این آمار انجام داده است.معدنی پور با تأکید بر تحقق شهر سالمند، یادآور شد: یکی از پرسش های ما این است که سازمان بهزیستی چه اقداماتی برای ورود کودکان تحت پوشش این سازمان به جامعه انجام داده است؟

در ادامه سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه حضور کودکان کار در خیابان ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: سازمان بهزیستی بر اساس قانون موظف است در همکاری با شهرداری و دیگر نهادها و استفاده از توان مددکارهای اجتماعی نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی این کودکان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر اقدام کند.وی افزود: بهزیستی پس از سن ۱۸ سال پذیرای معلولان نیست و خانواده ها نیز توان نگهداری را ندارند. پرسش ما این است که بهزیستی چه اقداماتی در این راستا انجام داده است؟

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با بیان اینکه شاید برخی اقدامات شهرداری اطلاع رسانی نشده است، یادآور شد: پارک شریعتی در پایان دوره چهارم مدیریت شهری کاملاً مناسب سازی شده و تمام فضاها برای استفاده معلولان آماده سازی شده بود.