چه کودکانی یارانه یک میلیونی دولت را دریافت می کنند؟
چه کودکانی یارانه یک میلیونی دولت را دریافت می کنند؟
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به جزییات طرح امنیت غذایی، عنوان کرد: بر اساس این طرح در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد، ماهانه یک میلیون تومان و در صورتی که جزو دهک ۶ و ۷ باشد، ماهانه ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

به گزارش خبربین آنلاین؛ احمد اسمعیل زاده ضمن تشریح جزئیات طرح امنیت غذایی و هدف‌گذاری کاهش آمار سوء تغذیه طی پنج سال، مهم‌ترین معیار ورود به این طرح را اختلال رشد معرفی کرد.

وی با بیان اینکه این برنامه از مهرماه سال جاری با همکاری وزارت رفاه آغاز شده است، عنوان کرد: بر اساس جزییات این طرح کودکان ۶ ماه تا ۵ سالی که به مراکز بهداشتی _ درمانی سراسر کشور مراجعه می‌کنند، توسط بهورزان، ‌مراقبین و کارشناسان تغذیه ارزیابی شده و اگر حائز شرایط باشند، کد ملی آنها به وزارت رفاه ارائه می‌شود تا مورد حمایت قرار بگیرند.

در طرح امنیت غذایی معیار حمایت از کودکان چیست؟

اسمعیل‌زاده در توضیح اختلال رشد، افزود: اختلال رشد به این معنی است که کودک بر اساس منحنی‌های سنی و جنسی، وزن‌گیری خوبی نسبت به قد و یا سن خود ندارد. وزارت رفاه این کودکان را از نظر اقتصادی در سامانه معیشتی خود ارزیابی می‌کند تا مشخص شود که کودک به دلیل مشکلات اقتصادی دچار اختلال رشد است.

وی ادامه داد: اگر خانواده این کودک در دهک درآمدی یک تا ۷ باشند، کودک در پوشش این برنامه قرار می‌گیرد. در صورتی که خانواده کودک جز دهک درآمدی ۸ به بعد باشند، کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار نمی‌گیرد و تنها کارشناسان ما به والدین آموزش می‌دهند که چه تغذیه‌ای برای کودک آن‌ها مناسب است.

اقلام موجود در طرح امنیت غذایی وزارت بهداشت

اسمعیل زاده افزود: اعتبار در نظر گرفته شده ماهانه در کارت الکترونیکی شارژ می‌شود و خانواده این کودکان تنها می‌توانند اقلام غذایی تعیین شده توسط وزارت بهداشت را تهیه کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در این باره، گفت: طرح امنیت غذایی مبتنی بر اقلام غذایی تامین کننده کالری و پروتئین مانند لبنیات، انواع گوشت، برنج، ماکارونی، تخم مرغ و … است.

ارزیابی کودکان تحت حمایت طرح امنیت غذایی

به گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کودکانی که مشمول این بسته حمایتی شوند، هر سه ماه یکبار توسط کارشناسان وزارت بهداشت ارزیابی می‌شوند و اگر روند مثبتی در تغذیه آنها مشاهده نشود، طی ۶ ماه از این برنامه خارج می‌شوند. چراکه هدف این برنامه این است که اقلام غذایی برای بهبود تغذیه کودک مصرف شود تا وضعیت تغذیه او به شرایط مطلوب برسد.

اسمعیل‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت این حمایت تغذیه‌ای قرار گرفته‌اند، گفت: الان بیش از ۸۵ درصد واجدین شرایط، تحت پوشش قرار گرفته‌اند. درصدی که هنوز تحت پوشش نیستند احتمالا هنوز به مراکز ما مراجعه نکرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح حتی کودکان با سوء تغذیه خفیف و متوسط هم پوشش داده می‌شوند، گفت: آمار کودکان تحت پوشش طرح امنیت غذایی در استان‌های کمتر برخوردار بالاتر است.

به نقل از ایسنا، اسمعیل‌زاده درباره علت انتخاب گروه سنی ۶ ماه تا ۵ سال برای تحت حمایت قرار گرفتن در این طرح، توضیح داد: در این بازه سنی سرعت رشد بسیار سریع است و تکامل جسمی و مغزی اتفاق می‌افتد و نوع تغذیه در این سنین برای سال‌های بعدی زندگی هم بسیار اهمیت دارد.