با یک ورزش ساده ریه های خود را تقویت کنید
با یک ورزش ساده ریه های خود را تقویت کنید
رژیم غذایی غنی از فیبر و آنتی اکسیدان، ریه ها و بدن را سالم نگه می دارد.

به گزارش خبربین آنلاین؛ همه ما بدون اینکه از آن آگاه باشیم، بدون تمرکز نفس می کشیم. اما تنفس حیاتی ترین عملکرد برای بقا است. هنگامی که اکسیژن را به ریه های خود استنشاق می کنید، این ماده حیاتی از جریان خون شما عبور می کند و به سلول های شما راه می یابد تا سلول ها را تغذیه کند. در هنگام بازدم، اکسید زائد ایجاد شده توسط انرژی سلولی، یعنی تولید کربن، از بدن خارج می شود. این تبادل اکسیژن-کربن، اکسیداسیون، ۱۲ تا ۲۰ بار در هر دقیقه اتفاق می افتد.

می‌دانید که وقتی یک فعالیت شدید مانند ورزش انجام می‌دهید، تنفس‌تان سریع‌تر می‌شود. وقتی استرس دارید، تنفس شما تسریع می شود. با این حال، تنفس شما کم عمق می شود. تنفس کم عمق می تواند ناشی از استرس، وضعیت بدنی نادرست و عدم فعالیت باشد. البته تنفس کم عمق می تواند نتیجه عوارض جدی مانند بیماری انسدادی ریه باشد. ممکن است متوجه شده باشید که هنگام چک کردن پیام ها یا ایمیل های خود نفس خود را حبس کرده اید.

تمرین تکنیک های تنفس می تواند تنفس شما را عمیق تر کند و ظرفیت ریه شما را افزایش دهد. یکی از راه ها خم شدن از کمر و تخلیه کامل ریه ها است.

تمرین تنفس کامل

این تمرین به شما اجازه می دهد تا ریه ها و بدن خود را کشش دهید.

بایستید، زانوهای خود را کمی خم کنید و دستان خود را در کناره های خود نگه دارید.

یک نفس عادی بکشید و تمام هوای موجود در ریه های خود را با خم شدن از کمر تا حد امکان بازدم کنید.

همانطور که به عقب می ایستید، نفس بکشید، بازوهای خود را بالای سر خود ببرید و کشش دهید.

نفس خود را به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارید، سپس در همان زمان کمر خود را خم کنید و دوباره پایین بیایید و کاملاً بازدم کنید. این تمرین را سه بار دیگر انجام دهید.

همچنین می توانید با تنفس دیافراگمی ریه ها را تقویت کنید. تنفس دیافراگمی به بدن شما می آموزد که به جای استفاده از قفسه سینه از دیافراگم برای تنفس استفاده کند.

به پشت بنشینید یا دراز بکشید، دستان خود را روی شکم خود قرار دهید. با بینی و دهان بسته نفس بکشید، احساس کنید شکمتان بالا می رود و هنگام نفس کشیدن، دیافراگم روی اندام های داخلی شما فشار می آورد. لب های خود را به هم فشار دهید تا نفس خود را بازدم کنید، گویی در حال باد کردن بادکنک هستید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی عمیق کردن تنفس و انبساط و انقباض شکم خود تمرکز کنید.

این نوع تنفس همچنین به بدن شما می آموزد که سرعت خود را کاهش دهد و اکسیژن بیشتری را به داخل ریه ها بکشد، به خصوص زمانی که احساس تنگی نفس می کنید. تنفس دیافراگمی به انرژی کمتری برای تنفس نیاز دارد و به شما کمک زیادی می کند تا آرام شوید.

اهمیت سلامت ریه

تقویت ریه ها اهمیت ویژه ای دارد زیرا ظرفیت ریه ها به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد. تنفس کم عمق اجازه نمی دهد که ریه ها با ظرفیت کامل باز شوند. با گذشت زمان، اثربخشی تنفس شما کاهش می یابد و بدن شما ممکن است اکسیژن کافی دریافت نکند. تنفس کم عمق می تواند باعث تنش عضلانی، فشار بر سیستم ایمنی و اختلال در خواب شود.

آلاینده‌های هوای داخل ساختمان مانند خوشبوکننده‌های هوا، گرد و غبار و کپک می‌توانند بر ریه‌ها تأثیر بگذارند. بنابراین برای بهبود کیفیت هوای خانه بهتر است از فیلتر هوا استفاده کنید.

سیگار نیز می تواند بر سلامت ریه ها تاثیر بگذارد و حتی اگر سیگار نکشید، دود دست دوم اطرافیان به ریه های شما آسیب می رساند.