تخلفاتی که منجر به فاجعه متروپل آبادان شد/نماینده آبادان: ضعف مدیریتی سبب وقوع حادثه متروپل شد
تخلفاتی که منجر به فاجعه متروپل آبادان شد/نماینده آبادان: ضعف مدیریتی سبب وقوع حادثه متروپل شد
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی، گفت: ضعف مدیریت‌، سبب وقوع حادثه متروپل شد و اگر مدیران مربوطه به وظایف خود به درستی عمل می‌کردند شاهد این حادثه، نمی‌شدیم.

به گزارش خبرنگار خبربین آنلاین– صفورا طالب زاده: فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، حادثه‌ای بود که ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع در مرکز آبادان رخ داد. در پی وقوع این حادثه، بخشی از برج شماره ۲ متروپل فرو ریخت. این حادثه، ۴۳ فوتی و ۳۷ نفر مصدوم داشته

است.

بعد از بیرون آوردن اجساد از زیر آوار متروپل، کار آواربرداری این ساختمان آغاز شد؛ هر چند در طول این مدت، مغازه‌ها و خیابان‌های اطراف بسته بود اما باز هم حین آواربرداری، متروپل ریزش کرد و یک نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند.

برج‌های دو قلوی متروپل یک پروژۀ ساختمان سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان، ایران است. این دو برج قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند. برج شمارۀ دو متروپل در ۲ خرداد ۱۴۰۱، پیش از آنکه به بهره‌برداری کامل برسد، بر اثر شکست سازه‌ای فرو ریخت.

برج شماره یک

برج شماره یک متروپل یک برج تجاری، پزشکی و اداری در ۹ طبقه با بیش از ۶۰۰۰ مترمربع زیربنا در خیابان امیری آبادان واقع است.

برج شماره دو

این برج قرار بود در ۱۱ طبقه (بدون احتساب طبقه منفی یک و بام) با زیربنای بیش از ۴۵۰۰ مترمربع با سه بر ۵۰ متری در خیابان امیری و ۲۷ متر بر در خیابان سعدی و ۱۰۰ متر بر در فرعی ۱۳، به عنوان یک مجموعه تجاری، تفریحی، فرهنگی و پارکینگ طبقاتی ساخته شود.

براساس گزاش مجلس، مهندسان ناظر و طراح پروژه متروپل در سال ۹۸ در نامه‌ای خطاب به شهرداری منطقه‌ی یک آبادان اعلام انصراف خود را اعلام کرده و درخواست توقف عملیات ساختمانی تا تعیین مهندسان طراح و ناظر جایگزین داشتند.

نظر به اینکه ساختمان متروپل در محدوده‌ی طرح جامع منطقه آزاد اروند قرار گرفته است و بر همین اساس، مقررات مربوط به این منطقه در آن لازم الاجرا و ضروری است. طبق ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ی کشور و بند الف ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجم کشور، مدیران سازمان‌های منطقه آزاد به نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در این مناطق به استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی به عهده آنها است. با توجه به اصلاحیه ماده ۸ آئین نامه مناطق آزاد نحوی استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد تجاری –صنعتی جمهوری اسلامی، استفاده از زمین صرفا در چهارچوب طرح جامع منطقه آزاد که به تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی می‌رسد، امکان پذیر است.

طبق طرح تفصیلی مصوب از تاریخ ۱۱/۴/۱۳۹۶ به بعد و با تشکیل کارگروه ماده ۸، حداکثر طبقات مجاز ساختمان با توجه به نوع کاربری تا سقف ۸ طبقه و حداکثر سطح اشغال مجاز ۷۰ درصد بوده است در حالیکه ساختمان متروپل ۱۳ طبقه و با سطح اشغال ۱۰۰ درصد ساخته شده است.

با توجه به اینکه ساختمان شماره ۲ متروپل در مرحله ساخت بوده و گواهی پایان کاری دریافت نکرده بود؛ با این حال بخشی از مراکز تجاری آن مشغول به فعالیت و بهره برداری غیر مجاز بودند. سرمایه گذار در تاریخ ۲۸/۱/۱۴۰۱ با نامه شماره ۱۰۸۲/۱۰۰۵جهت بازگشایی واحدهای تجاری پروژه متروپل در کوچه مجاور، تقاضای بهره‌برداری از واحدهای تجاری از شهردار وقت یعنی حمیدپور می‌کند که مورد موافقت او قرار می‌گیرد و گزارشی مبنی بر بهره برداری غیر مجاز ساختمان شماره ۲ متروپل از طرف مهندسان ناظر به مراجع ذی صلاح ارائه شده است.

در بخش دیگری از گزارش مجلس آمده است:

– عدم ارائه گزارش توقف کار توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان آبادان و راه و شهرسازی به شهرداری جهت توقف ادامه کار و اکتفا به گزارش توقف کار مهندس ناظر

– عدم توقف کارتوسط شهرداری آبادان و اداره ی مسکن و شهرسازی با توجه به تخلفات اجرایی و اداری پروژه متروپل

– عدم درخواست شهرداری آبادان از اداره مسکن و شهرسازی استان خوزستان مبنی برارائه حدود صلاحیت شرکت های مشاور و مهندسین ناظر جهت اخذ نظارت، طراحی و اجرا پروژه متروپل

– جرم ناشی از عدم نظارت و بلکه مشارکت مجموعه‌ی شهرداری آبادان در حادثه‌ی ریزش ساختمان متروپل.

ضعف مدیریت، آبادانی‌ها را رنج می‌دهد

«سید مجتبی محفوظی» نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با حادثه متروپل به خبربین آنلاین، گفت: متاسفانه، آبادان، شهر مصیبت زده‌ای است از زمان حکومت پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی که حادثه سینما رکس را داشتیم و پس از آن این شهر جزو شهرهای درگیر جنگ تحمیلی بود و بعد از جنگ نیز آوارگی‌ ما پایان نیافته و مردم آبادان، همچنان، جنگ زده هستند.

وی ادامه داد: ما قبل از جنگ تحمیلی ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشتیم که با توجه به افزایش ۳ برابری جمعیت کل کشور بایستی این رقم در آبادان به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌رسید که متاسفانه جمعیت کنونی آبادان حدود ۴۰۰ هزار نفر است این نشان می‌دهد که ما به جمعیت قبل از انقلاب هم نرسیدیم پس موضوع اینجا است که ما حدود ۱ میلیون آبادانی خارج از آبادان داریم.

محفوظی عنوان کرد: ضعف مدیریت، پس از پایان جنگ تا به امروز آبادانی‌ها را رنج می‌دهد بنده نیز بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری خود را ملزم کردم که به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی در هیچ یک از عزل و نصب‌ها دخالت نکنم. ولی لازم است که با رفع ضعف مدیریتی، مشکلات و زخم‌های آبادان را یکبار برای همیشه حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه ضعف مدیریت‌ها سبب وقوع حادثه متروپل شد، اظهار کرد: اگر مدیران مربوطه به وظایف خود به درستی عمل می‌کردند شاهد این حادثه، نمی‌شدیم زمانی که متروپل فرو ریخت یعنی هیچ کدام از مدیران به وظایف خود عمل نکردند و بسیاری خود را تبرئه کردند و حتی بود فردی که مبالغی از سازنده این ساختمان دریافت کرده بود.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: فقط سازمان نظام مهندسی و شهرداری مقصر نیستند این سازمان‌ها متولی هستند ولی سازمان‌هایی که وظیفه نظارت و بررسی دارند کجا بودند؟ چرا یک ساختمان ۴ طبقه اضافه‌تر از حد استاندارد بسازد و ارگانی یا سازمانی حرفی نزند و سکوت کند؟

گفتنی است، پس از گذشت یکسال از آن حادثه وحشتناک، خیابان امیری آبادان هنوز خلوت است؛ حتی مردم هراس دارند که در اطراف این ساختمان پارک و یا تردد کنند و لودرها در داخل محوطه مشغول کار هستند.